المجلة الدولية للعلوم والتقنية

International Science and Technology Journal

ISSN: 2519-9854 (Online)

ISSN: 2519-9846 (Print)

DOI: www.doi.org/10.62341/ISTJ

مجلة علمية محكّمة تهتم بنشر البحوث والدراسات في مجال العلوم التطبيقية، تصدر دورياً تحت إشراف نخبة من الأساتذة

المالية و الصيرفة الإسلامية في مناهج أقسام المحاسبة بمؤسسات التعليم العالي التقني و الفني في ليبيا

الملخص
تتناول هذه الورقة بالدراسة و التحليل المقارن عدداً من البرامج و المناهج التدريسية لتخصص المحاسبة بأقسام المهن الإدارية والمالية بالكليات و المعاهد التقنية و الفنية العليا التابعة للهيئة الوطنية للتعليم التقني و الفني, و تسعى للوقوف على مدى مواكبة البرامج و المناهج بهذه المؤسسات التعليمية للتحول من المالية و الصيرفة التقليدية إلى المالية و الصيرفة الإسلامية حتى تسهم في أداء دورها لإنجاح هذا التحول, و ذلك من خلال إعداد الكوادر البشرية العاملة و تأهيلها و تدريبها للعمل في قطاع العمل المصرفي الإسلامي.
و قد اتجهت منهجية البحث في اتجاه اختبار فرضية أساسية مفادها أن البرامج و المناهج التدريسية لتخصص المحاسبة بأقسام المهن الإدارية و المالية بمؤسسات التعليم العالي التقني و الفني في ليبيا لم تواكب التغيرات الجذرية التي شهدها قطاع المالية و الصيرفة الإسلامية منذ صدور القانون رقم (1) لسنة 2013 م. بتاريخ 10/01/2013 م.
و يهدف البحث إلى المساهمة في كل ما من شأنه أن يؤدي إلى ترك العمل بالنظام الربوي التقليدي المحرم شرعاً و الممنوع قانوناً, و حث مؤسسات التعليم العالي و أعضاء هيئة التدريس في ليبيا للمساهمة بفاعلية في إنجاح عملية التحول إلى المالية و الصيرفة الإسلامية, و من أجل تحقيق هذا الهدف قسمت الدراسة إلى ثلاثة مباحث و خاتمة.
* المبحث الأول: عرض و تحليل مناهج شعب المحاسبة بأقسام المهن الإدارية والمالية بالكليات و المعاهد التقنية و الفنية العليا.
* المبحث الثاني: إعداد استبيان لاستقصاء و تحليل آراء رؤساء أقسام المهن الإدارية والمالية بالكليات و المعاهد التقنية و الفنية العليا.
* المبحث الثالث: تحليل واقع حال أعضاء هيئة التدريس بأقسام المهن الإدارية والمالية بالكليات و المعاهد التقنية و الفنية العليا.
* الخاتمة.
و اختار الباحث عينة لبحثه عدد (4) مؤسسات تعليمية من مؤسسات التعليم العالي التابعة للهيئة الوطنية للتعليم التقني و الفني في ليبيا, و هي:
1. قسم المحاسبة بكلية العلوم الإدارية والمالية، طرابلس.
2. شعبة المحاسبة بقسم المهن الإدارية والمالية بالمعهد العالي للمهن الشاملة، الزهراء.
3. شعبة المحاسبة بقسم المهن الإدارية والمالية بالمعهد العال، العزيزية
4. شعبة المحاسبة بقسم المهن الإدارية والمالية بالمعهد العالي للمهن الشاملة، قصر بن غشير
Abstract
This paper deals with the study and comparative analysis a number of programs and teaching methodologies for accountancy specialization in the departments of financial and administrative professions in the higher institutes for technical education and technology and faculties affiliated to the national organization for technical education and technology, and try to know the ambit of conveying of these programs and methodologies to transfer from traditional finance and banking to the Islamic finance and banking in order to participate in the performance of its role to let this transfer be successful through preparing human cadres by qualifying and training them to work in the Islamic banking business sector.
Has headed the research methodology in the direction of test basic premise which whose content that programs and curricula for accountancy specialization in the departments of financial and administrative professions in institutions of higher education technical and substantive in Libya didn’t keep pace with the radical changes witnessed by the financial sector and the Islamic banking since the issuance of Law No. (1) for the year 2013 on: 10/01/2013 m.
The research aims to contribute to anything that might lead to leave work system usurious traditional religiously prohibited and forbidden by law, and urged higher education institutions and faculty members in Libya to contribute effectively to the success of the transition to the financial and Islamic banking, and in order to achieve this objective study was divided into three sections and a conclusion:
* The first topic: showing and analyzing the methodologies of accountancy divisions in the departments of inancial and administrative professions in the higher institutes for technical education and technology and faculties.
* The second topic: preparing questionnaire to survey and analyze the opinions of the heads of financial and administrative departmen