المجلة الدولية للعلوم والتقنية

International Science and Technology Journal

مجلة علمية محكمة ينشرها

تحت إشراف


مجلة مفتوحة الوصول

ISSN: 2519-9854 (Online)

ISSN: 2519-9846 (Print)

DOI: www.doi.org/10.62341/ISTJ

مجلة علمية محكّمة تهتم بنشر البحوث والدراسات في مجال العلوم التطبيقية، تصدر دورياً تحت إشراف نخبة من الأساتذة

ينشرها

تحت إشراف

Using mobile applications to apply a blood registration bank system in Libya

الملخص
يتم حاليًا استخدام العديد من التطبيقات القائمة على تكنولوجيا المعلومات في مؤسسات الرعاية الصحية، على الرغم من أنه لا يزال من الصعب جدًا العثور على معلومات حول مراكز التبرع بالدم بليبيا، والتي تعد من المتطلبات المهمة جدًا في حياة الإنسان. الطريقة المستخدمة في الوقت الحالي هي أن يذهب المتطوع جسديًا إلى مركز طبي أو مستشفى، وهو أمر مستهلك للوقت ومكلف. فعلية دعت الحاجة لتصميم تطبيق قائم على الهاتف المحمول باستخدام تقنيات JSP وMySQL التي من شأنها تبسيط العملية. باستخدام جهاز يدعم WAP، يمكن للمستخدم بسهولة التسجيل وطلب الدم من أقرب مركز طبي، وبالتالي يتم إنقاذ حياة الأفراد المحتاجين للدم. في هذه الدراسة، تم تطوير نظام تسجيل الدم بليبيا عن طريق الموبايل واختباره بالهلال الأحمر-القبة وتقيمه بنجاح وذلك من خلال عمل مقارنة بين النظام الحالي والنظام القائم
Abstract
Many IT-based applications are currently being used in healthcare organisations, although it is still very difficult to find information about blood donation centres in Libya, which are very important requirements in human life. The method used at the moment is for a volunteer to go, physically, to a medical centre or hospital, which is time-consuming and expensive. There is a need to develop a mobile-based application using Java Sever Pages (JSP) and MySQL technologies that will simplify the process. Using a WAP-enabled device, a user can easily register and request blood from the nearest medical centre, hence saving the lives of those individuals in need. In this study, mobile applications to apply a blood registration bank system in Libya has been successfully developed and tested in the Libyan Red Crescent - Al-Gubba and usefulness using formative evaluation by made comparisons between the current system and the proposed system