مجلة مفتوحة الوصول
المجلة الدولية للعلوم والتقنية
International Science and Technology Journal
ISSN: 2519-9854 (Online)
ISSN: 2519-9846 (Print)
مجلة علمية محكّمة تهتم بنشر البحوث والدراسات في مجال العلوم التطبيقية، تصدر دورياً تحت إشراف نخبة من الأساتذة
ينشرها
تحت إشراف
ضوابط القبول في المدارس المعمارية والقدرة الاستيعابية للتعليم المعماري نحو برنامج يمهد لممارسة مهنية جيدة
الباحث(ون): | - م. ثريا عاشور عـــــطا الله
|
المؤسسة: | جامعة طرابلس – كلية الهندسة قسم العمارة والتخطيط العمراني |
المجال: | التقنيات المدنية و الإنشائية و الهندسة المعمارية |
منشور في: | العدد السابع و العشرون - أكتوبر 2021 |
الملخص
يبقى التعليم المعماري المهني محل اهتمام العديد من الباحــثين، كما إنه يشغل العديد من جداول اعمال مدارس الهندسة المعمارية ويتصدر اولوياتها أحيانا، وقد ظهرت مجموعة من الدراسات اختص عدد منها بالتركيز على دراسة استوديوهات التصميم، والأخر بجودة التعليم المعماري وأساليب تقويمه والتوجه الواضح لمعرفة من ينبغي له ان يعلم التصميم، وما هي المؤهلات المطلوبة لتمكنه من أداء هذه المهمة والكيفية الصحيحة لتقييم هذه المؤهلات. وبالمقابل فإن مسألة من ينبغي له أن يدْرس الهندسة المعمارية؛ لا تكاد تظهر إلا بشكل مقتضب. فيتم التطرق إليها في الدراسات مباشرة تحت مسمى طالب العمارة، أي الطالب بعد دخوله منظومة برنامج التعليم المعماري. هذه المنظومة التي ظهر بعض الضعف في موائمتها لاحتياجات سوق العمل.
تطرح هذه الدراسة مسالة التعليم المعماري من حيث معايير القبول في مدارس الهندسة المعمارية وضوابطه وما يترتب عليه من نتائج، والوسيلة لذلك بدراسة تحليلية للقبول في مدارس العمارة الدولية منذ إضفاء الطابع المؤسسي على التعليم المعماري، ومقارنته بحالة دراسية هي " قسم هندسة العمارة والتخطيط العمراني بجامعة طرابلس -ليبيا". في محاولة لتقديم رؤية نقدية لطالب العمارة في جامعة طرابلس، ورصد بعض الاشكاليات والسلبيات التي تواجهه واستقراءها. ويتوقع ان تساهم نتائج وتوصيات هذه الدراسة في تمهيد الطريق لتطوير عملية اختيار وإعداد طالب العمارة في الجامعات الليبية، وايجاد الطريق للرقي في بناء فكره المعماري وترسيخ وجودية المكون الابداعي في هذا الطريق، وذلك استعدادا لدراسة مجال العمارة ولممارسته مهنيا، ولدعم احتياجات المجتمع الليبي الحالية والقادمة بهذا المجال، فالعمارة والتعليم المعماري متعلقان بالتطورات المجتمعية ويأتيان كاستجابة لها.
Abstract
Professional architectural education remains of interest to many researchers, and it occupies many of architecture school’s agendas, and sometimes tops their priorities. Some of researches focused on the study of design studios, the others on the quality of architectural education. Plus some researches had a clear orientation to know who should teach design, and what qualifications are required to enable performing this task, and how can be evaluated. Conversely, the question of who should study architecture; It appears only briefly. It is addressed in the studies directly under the name of architecture student (the student after entering the architectural education program system), this system, which showed some weakness in its alignment with the needs of the labor market. This paper raises the issue of architectural education in terms of admission criteria in schools of architecture, with its controls and the consequent results. The methods for that is an analytical study of admission to international schools of architecture since the institutionalization of architectural education, and comparing it to a case study, which is the “Department of Architecture and Urban Planning at the University of Tripoli – Libya”. In an attempt to provide a critical vision for the architecture student at the University of Tripoli and to monitor some of the problems and negatives facing him. It expected that, the results and recommendations of this paper would pave the way to develop the process of selecting and preparing architecture students in Libyan universities, and finding the way to advance their architectural ideas and to build up their creativities. As preparation for studying the field of architecture and practicing it professionally. In term of support the current and future needs of the Libyan society in this field. Therefore, Architecture and architectural education related to social developments and came as a response to them.
Keywords: Architectural education, Admission controls, Architecture student, Carrying capacity.