المجلة الدولية للعلوم والتقنية

International Science and Technology Journal

مجلة علمية محكمة ينشرها

تحت إشراف


مجلة مفتوحة الوصول

ISSN: 2519-9854 (Online)

ISSN: 2519-9846 (Print)

DOI: www.doi.org/10.62341/ISTJ

مجلة علمية محكّمة تهتم بنشر البحوث والدراسات في مجال العلوم التطبيقية، تصدر دورياً تحت إشراف نخبة من الأساتذة

ينشرها

تحت إشراف

The Effects of Sweep Angle and Sweep Location on the Performance of Helicopter Blades

الملخص
الهدف من هذه الدراسة هو إجراء تحليل حدودي لمعرفة تأثير تكوينات ريش الطائرة المروحية المختلفة على أداء الدوار تحت ظروف التحويم. تتضمن التكوينات زوايا مسح مختلفة في مواقع امتداد مختلفة. تم تنفيذ الدراسة على حالة الاختبار وهي شفرة Caradonna-Tung) (الدوارة. البيانات أداء الدوار التي تم تحليلها هي قوة الدفع وعزم الدوران وشكل الجدارة. يتم إجراء جميع الحسابات عن طريق حل معادلات رينولدز متوسط نافير-ستوكس (RANS) مع نموذج اضطراب سبالارت ألماراس. أظهرت نتائج الدراسة أن زوايا المائلة الى الخلف و مواقعها المختلفة على شفرة (C-T) غير المدببة وغير الملتوية لها تاثير واضحا"على قوة الدفع وعزم الدوران، كما أن التأثير على عزم الدوران كان أكثر وضوحًا من التأثير على الدفع. ويلاحظ أن عزم الدوران قد ينخفض بحوالي 7٪ للشفرة C-T) (ويزيد FM في بعض الحالات. الكلمات الدالة: شفرات دوار المروحية , CFD , حالة التحويم.
Abstract
The objective from this study is to carry out parametric analysis to know the effect of different helicopter blade configurations on the rotor performance under hover condition. The configurations include different sweep angles at different span locations. The study was implemented on test case which is, the Caradonna-Tung rotor blade. The analyzed rotor performance parameters are the thrust, torque and figure of merit. All the computations are performed by solving the Reynolds Average Navier-Stokes (RANS) equations with the Spalart-Allmaras turbulence model. The results show that, the effect of different sweep angles and locations on the untapered and untwisted Caradonna-Tung (C-T) blade .Moreover, the effect on torque was much more pronounced than the effect on thrust. It is observed that the torque may decrease in around of 7 % for the C-T blade and increases FM in some cases.