المجلة الدولية للعلوم والتقنية

International Science and Technology Journal

ISSN: 2519-9854 (Online)

ISSN: 2519-9846 (Print)

DOI: www.doi.org/10.62341/ISTJ

مجلة علمية محكّمة تهتم بنشر البحوث والدراسات في مجال العلوم التطبيقية، تصدر دورياً تحت إشراف نخبة من الأساتذة

A Virtual Classroom Approach towards Incorporating E-Learning Systems in Libyan Educational Institutions

الملخص
ظهرت التطورات في التعليم من الثورة التكنولوجية الهائلة والإنترنت في السنوات الأخيرة. ونتيجة لذلك، أصبح التعلم عن بعد أحد أهم الإنجازات التعليمية. على الرغم من أن التعلم عن بعد، أو التعليم الذي يتم فيه فصل المعلمين والطلاب جسديًا، ليس مفهومًا جديدًا، إلا أن التكنولوجيا الحالية والإنترنت عالي السرعة جعلت التعلم عن بعد عبر الويب عمليًا. كنتيجة مباشرة لهذه التطورات، بدأت بعض المؤسسات التعليمية في اعتماد أنظمة التعلم عن بعد القائمة على الويب لتوفير تعليم مرن ومستقل عن الوقت والمكان. التعلم غير المتزامن والمتزامن هما النوعان الرئيسيان للتعليم عن بعد. لا يحتاج التعليم غير المتزامن إلى مشاركة جميع الطلاب عبر الإنترنت في نفس الوقت، في حين أن التعليم المتزامن أمر مؤكد. تسمح التعليمات غير المتزامنة للطلاب بالتفاعل في الوقت الذي يناسبهم. يتميز التعلم عن بعد بالمرونة، وهو أمر مهم بشكل خاص في ضوء الوباء العالمي وإغلاق المؤسسات التعليمية في جميع أنحاء العالم. تقارن هذه الدراسة وتفحص جميع أدوات التدريس الرقمية الشائعة والمستخدمة على نطاق واسع وأنظمة إدارة التعلم المعروفة. يمكن للجامعات ومؤسسات التعليم العالي الليبية دمج أنظمة إدارة التعلم المجانية مفتوحة المصدر على نطاق واسع، وفقًا لمعايير هذه الدراسة. على الرغم من تأخرها في الاستجابة، يجب على الحكومة الليبية مواجهة التحدي والبدء في الاستثمار بشكل كبير في النظام التعليمي في البلاد، فضلاً عن تطوير برامج وطنية لدمج تكنولوجيا المعلومات والاتصالات في التعليم. أشارت النتائج إلى أن الوباء أجبرها على ابتكار تقنيات تعلم إلكتروني مبتكرة وتجهيز مناهج الدورات بتطبيقات تعليمية ذكية جديدة. لذلك، يجب على وزارة التعليم الليبية أن تتصرف بسرعة من خلال دعم الجامعات لرقمنة وتطبيق أحدث التقنيات التعليمية المقدمة في هذه الدراسة بشكل أكثر فعالية وكفاءة. تم إجراء البحث لتحديد جدوى إدخال التعلم الإلكتروني في التعليم العالي الليبي، ويختتم بمقترح لمنهج متعدد التخصصات لتطوير التعليم الإلكتروني الليبي. نتيجة لذلك، سيتبناه بشغف كل من أساتذة الجامعات والطلاب وسينتج مستوى عالٍ من الاهتمام.
Abstract
Educational developments have emerged from tremendous technology advancements and the internet in recent years. As a result, distance learning has become one of the most significant educational breakthroughs. Although remote learning, or education in which educators and students are separated physically, is not new, current technology and high-speed internet have made web-based distance learning practical. As a direct consequence of these advancements, some educational institutions have begun to adopt web-based remote learning systems to provide flexible, time and location-independent education. Asynchronous and synchronous learning are the two significant types of distance education. Asynchronous education does not need all students to engage online simultaneously, whereas synchronous instruction is certain. Asynchronous instruction allows students to interact at their convenience. Distance learning has the advantage of flexibility, which is especially important in light of the global epidemic and educational institution lockdowns worldwide. This study compares and examines all popular, widely utilized digital teaching tools and well-known learning management systems. According to the parameters of this study, Libyan universities and higher education institutions can broadly incorporate free, open-source learning management systems. Despite its latency in reacting, Libya's government must step up to the challenge and begin investing significantly in its educational system and developing national programs to incorporate information and communication technology (ICT) into education. The findings indicated that pandemic had forced it to create innovative e-learning techniques and equip the curriculum of the courses with new smart teaching Apps. Therefore, the Libyan educational ministry should act quickly by supporting universities to digitalize and apply the latest educational technologies presented in this study more effectively and efficiently. The research was conducted to determine the feasibility of introducing e-learning into Libyan higher education. It concludes with a proposal for an interdisciplinary approach to Libyan e-learning development. As a result, both instructors and students adopt and demonstrate a high level of interest.