المجلة الدولية للعلوم والتقنية

International Science and Technology Journal

مجلة علمية محكمة ينشرها

تحت إشراف


مجلة مفتوحة الوصول

ISSN: 2519-9854 (Online)

ISSN: 2519-9846 (Print)

DOI: www.doi.org/10.62341/ISTJ

مجلة علمية محكّمة تهتم بنشر البحوث والدراسات في مجال العلوم التطبيقية، تصدر دورياً تحت إشراف نخبة من الأساتذة

ينشرها

تحت إشراف

دراسة معملية لإعادة تدوير زيوت الطعام المستهلكة واستخدامها وقوداً حيوياً وتأثيرها في محركات الديزل

الملخص
في السنوات الأخيرة من العقد المنصرم تسابقت الدول في البحث عن بديل للوقود الاحفوري (النفط) بسبب زيادة الأسعار وإنقاذ البيئية من التلوث، ذلك بتسرع انهيار النظام البيئي، أيضا الخوف من زيادة الاضطرابات في الدول المصدرة للنفط. ولذلك يعتبر الوقود الحيوي أحد أهم البدائل للنفط، وهو من مصادر الطاقة المتجددة التي يمكن أن تمنح فرصة هامة لتنمية القطاع الزراعي، وذلك لوفرة زيوت الطعام المستهلكة، وسهولة تكريرها وقوداً نظيفاً ومصاحباً للبيئة. واتجهت الأبحاث كذلك إلى دراسة الخواص الكيمائية والفيزيائية ومقارنتها من عدة جوانب مع الوقود الاحفوري وخاصة تأثيره في محركات الديزل. وعلى هذا الأساس اجريت التجارب على الزيوت المستهلكة من زيت الذرة لإعادة تدويرها ومعالجتها من حيث التنقية والتسخين وخلط المواد بأجود وأرخص الطرق وذلك لإنتاج الوقود الحيوي. إجراء أهم الفحوصات من التحاليل الكيميائية والفيزيائية على ثلاث أنواع من الوقود. ونتج عن ذلك من هذه الاختبارات ان خصائص الوقود الحيوي قريبة جدا من خصائص الوقود الاحفوري الديزل، ويمكن استخدام الوقود الحيوي وقوداً لمحركات الديزل (نافطة) أو بخلطه مع الديزل لتحسين مواصفاته دون أي إضافة اخري. ولقد اختبر هذا الوقود وكذلك خليطه مع الديزل بنسبة 50% واستخدامه على محركات الديزل للآلات الزراعية من دون أي تغير، حيـث اثبت فاعليته في أثناء التشغيل. من النتائج نجد أن كثافة الوقود الحيوي لم تتعدَّ 5% من كثافة ديزل الأحفوري، كما أن نسبة مقادير العناصر الضارة مثل الكبريت كانت أقل بنسه كبيرة جدا من وقود الديزل الأحفوري تصل الى 98%.
Abstract
In the last years of the past decade, countries raced in search of an alternative to fossil fuels (oil) due to the increase in prices and to save the environment from pollution, due to the acceleration of the collapse of the ecosystem the fear of increasing unrest in the regions of the oil-exporting countries. Therefore, biodiesel is considered one of the most important alternatives fuel, and it is one of the renewable energy sources that can give an important opportunity for the development of the agricultural sector. It is due to the abundance of waste cooking oils, and the easy refining them as clean and environmentally friendly fuels. In this research, the process of recycling waste cooking oils from restaurants having identified the specifics of modern and high quality method, that’s was conducted in several stages for the production of biodiesel. In the meantime, the research has also directed towards studying the chemical and physical properties of biodiesel and comparing them from several aspects with fossil fuels, especially its effect on diesel engines. Moreover, experiments were conducted on waste cooking oils to be recycled and treated in terms of purification, heating, and mixing materials in the best and cheapest ways to produce biodiesel. As a result, the properties of biodiesel are very close to those of fossil fuels (diesel), and it can also be used for diesel engines, also mixed with 50% of fossil fuels to Improved its specifications. Biodiesel blends 50% has been tested on diesel engines of agricultural machinery without any substantial modifications to be effective during operation. It has found that the density of biodiesel did not exceed 5% of the density of fossil diesel, and the percentage of harmful elements such as sulfur was much lower than that of fossil fuels, which amounted to 98%.