المجلة الدولية للعلوم والتقنية

International Science and Technology Journal

مجلة علمية محكمة ينشرها

تحت إشراف


مجلة مفتوحة الوصول

ISSN: 2519-9854 (Online)

ISSN: 2519-9846 (Print)

DOI: www.doi.org/10.62341/ISTJ

مجلة علمية محكّمة تهتم بنشر البحوث والدراسات في مجال العلوم التطبيقية، تصدر دورياً تحت إشراف نخبة من الأساتذة

ينشرها

تحت إشراف

University of Tripoli’s Real-Time Density-Based Traffic Light Controller on FPGA

الملخص
الهدف من هذا البحث هو تصميم منظومه تحكم ذكيه تتحكم في تقاطعات الطرق و توجيه حركة المركبات لتقليل نسبة الازدحام داخل حرم جامعة طرابلس, تم استخدام الشريحة القابله للبرمجه FPGA للتحكم في هذا التصميم. كما تم استخدام لغة Verilog HDL لبرمجة و تصميم هذا المشروع. قمنا بتصميم هذا المشروع ليكون نموذج عملي ليتم تنفيذه داخل حرم جامعة طرابلس. يقدم هذا النظام المروري خاصية تمكن من تقديم وقت مناسب للإشارة الخضراء اعتمادا على درجة ٳزدحام الطريق و بهذا نضمن تقليل الٳزدحام بطريقه أسرع في الطرق المزدحمه. يقدم هذا النظام أيضا خاصية تمكن سيارات الطوارئ من الحصول على أولوية المرور في أي وقت دون أن تنتظر الإشارة الخضراء. و يوفر هذا النظام للسائق خاصية الٳطلاع على مستوى ٳزدحام الطريق عن طريق شاشات عرض مثبته في بداية الطريق لتمكن السائق من ٳتخاذ القرار لٳختيار الطريق الأقل ٳزدحاماً. يمكن استخدام هذا النظام في عدة مناطق ولا يقتصر على جامعة طرابلس وذلك بعد تحويره و ٳجراء إضافات عليه.
Abstract
The university of Tripoli encounters today’s mobility challenges such as increased traffic and congestion. This paper presents a real-time density-based traffic light controller system. The system ensures saving time for faculties, students, and employees by reducing congestion within the university campus. Real-time traffic density is detected using an array of display screens and infrared (IR) sensors placed on each four-way intersection. The display screens provide information on road congestion to show the right way to enter or exit the campus. The system continues monitoring the data coming from display screens and IR sensors and provides real-time traffic. in case of emergencies, the system gives the priority to emergency vehicles using radio frequency identification (RFID). In this research work, the basic modules of the proposed real-time density-based traffic light controller system are designed and simulated with Verilog Hardware Description Language (HDL) and implemented on Cyclone IV GX field-programmable gate arrays (FPGA). This design will contribute to the stabilization and optimization of the traffic at the University of Tripoli campus