المجلة الدولية للعلوم والتقنية

International Science and Technology Journal

مجلة علمية محكمة ينشرها

تحت إشراف


مجلة مفتوحة الوصول

ISSN: 2519-9854 (Online)

ISSN: 2519-9846 (Print)

DOI: www.doi.org/10.62341/ISTJ

مجلة علمية محكّمة تهتم بنشر البحوث والدراسات في مجال العلوم التطبيقية، تصدر دورياً تحت إشراف نخبة من الأساتذة

ينشرها

تحت إشراف

التكنولوجيا ودورها في تعليم ودمج طلاب ذوي الاحتياجات الخاصة بالجامعات الليبيـة

الملخص
تناولت الدراسة الحالية التعرف على دور التكنولوجيا في تعليم ودمج طلاب ذوي الاحتياجات الخاصة بالجامعات الليبيـة من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس. تكونت عينة الدراسة من (113) عضو هيئة تدريس من مختلف الجامعات الليبية، تم جمع البيانات فيها باستخدام استبانه الكترونية باستخدام الجوجل فورم، حيث تم توظيف المنهج الوصفي التحليلي لملائمته لأهداف هذه الدراسة وتحليل النتائج باستخدام برنامج (SPSS)، اشارت نتائج التحليل إلى وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين تطبيق مستوى التكنولوجيا ودورها في تعليم ودمج طلاب ذوي الاحتياجات الخاصة بالجامعات الليبيـة. كما أكدت النتائج على أهمية استخدام التكنولوجيا للمساعدة في عملية دمج طلاب ذوي الاحتياجات الخاصة في الجامعات، كما بينت الدراسة أهم المعوقات التي من بينها عدم ملائمة البنية التحتية لتتناسب مع احتياجات ذوي الاحتياجات الخاصة و عدم توفر الأجهزة والبرمجيات اللازمة التي تقوم على التكنولوجيا في الجامعات الليبية، بالإضافة إلى عدم وجود دعم من الجامعات للنهوض بهذه الشريحة من المجتمع ودمجها اسوة بأسويائهم الطلبة، ومن هذا المنطلق قدمت الدراسة بعض المقترحات لمحاولة تذليل بعض العقبات منها: إعادة تنظيم و تهيئة البيئة الجامعية لتتناسب مع طلاب ذوي الاحتياجات الخاصة وتوفير الأجهزة و البرامج التكنولوجية المساندة لهم، وفي إطار استكمال هذه الدراسة تم التواصل مع إدارة تعليم واندماج الفئات الخاصة بوزارة التعليم العالي ، فعلى الرغم من وجود العديد من البرامج والأنشطة التي تهدف إلى العمل على رفع الكفاءة التعليمية المتكاملة لتقابل كافة الطلاب بمن فيهم الفئات الخاصة و حرصها على تفعيل القوانين الخاصة واللوائح التنفيذية في مجال تعليم طلاب الفئات الخاصة لضمان حقهم في التعليم، غير أننا لاحظنا افتقار هذه الإدارة الى الدعم وتقيدها برقعة جغرافية معينة وعدم الترويج لهذه الإدارة في جميع المؤسسات الجامعية الأمر الذي أدى إلى عدم معرفة بعض طلاب من هذه الفئة بوجود هذه الإدارة وما يمكنها أن تقدمه لهم. لذلك كان من ضمن مقترحات الدراسة إنشاء مكاتب إدارية خاصة بطلاب ذوي الاحتياجات الخاصة داخل الجامعات والكليات حتى تسهل عليهم عملية التواصل والاستفادة من الخدمات التي تقدمها.
Abstract
The current study dealt with the identification of the role of technology in the education and integration of students with special needs in Libyan universities from the point of view of faculty members. The study sample consisted of (113) faculty members from various Libyan universities, in which data were collected using an electronic questionnaire using Google Form. Where the descriptive analytical approach was employed to suit the objectives of this study and the results were analyzed using the (SPSS) program. The results indicated a statistically significant relationship between the application of the level of technology and its role in teaching and integrating students with special needs in Libyan universities. The results also emphasized the importance of using technology to help in the process of integrating students with special needs in universities. The study also showed the most important obstacles, including the inadequacy of infrastructure to suit the needs of people with special needs and the lack of necessary technology-based hardware and software in Libyan universities. In addition to the lack of support from universities to advance this segment of society and integrate it like normal students, and from this point of view, the study presented some proposals to try to overcome some obstacles, including: reorganizing and preparing the university environment to suit students with special needs and providing them with technological devices and programs, In the context of completing this study, the researchers communicated with the Department of Education and Integration of Special Groups at the Ministry of Higher Education, despite the presence of many programs and activities aimed at raising the integrated educational efficiency to meet all students, including special groups, and its keenness to activate special laws and executive regulations. In the field of education for students of special groups to ensure their right to education. However, we noticed this administration's lack of support, its restriction to a certain geographic area, and the failure to promote this administration in all university institutions, which led to the lack of knowledge of some students from this category of the existence of this administration and what it can offer them. Therefore, among the proposals of the study was the establishment of special offices for students with special needs Within universities and colleges, this department is followed in order to facilitate the process of communication and benefit from the services it provides.