المجلة الدولية للعلوم والتقنية

International Science and Technology Journal

مجلة علمية محكمة ينشرها

تحت إشراف


مجلة مفتوحة الوصول

ISSN: 2519-9854 (Online)

ISSN: 2519-9846 (Print)

DOI: www.doi.org/10.62341/ISTJ

مجلة علمية محكّمة تهتم بنشر البحوث والدراسات في مجال العلوم التطبيقية، تصدر دورياً تحت إشراف نخبة من الأساتذة

ينشرها

تحت إشراف

Analytical Study for Using the Exhaust of Hydrogen Fuel Cell to Operate the Absorption Refrigeration System by Bromide Lithium Solution

الملخص
في هذا البحث تم استخدام حرارة العادم المهدورة لخلية الوقود الهيدروجينية في أنظمة التبريد، وذلك لتحسين كفاءة خلايا وقود الهيدروجين. تم إجراء الدراسة التحليلية باستخدام برنامج المحاكاة بإستخدام الحاسب الآلي (EES) (Engineering Equations Solver). وقد تم تطوير كود المحاكاة بناءً على قوانين الديناميكا الحرارية، لتقييم أداء خلية الوقود نوع غشاء التبادل البروتوني (PEM) ونظام التبريد بالامتصاص. أظهرت النتائج أن خلية الوقود الهيدروجين تتأثر بدرجة حرارة التشغيل. يزداد فرق الجهد وقدرة الخلية مع زيادة درجة حرارة التشغيل. تعمل درجة حرارة المولد المرتفعة التي يتم الحصول عليها من عادم خلية الوقود على تحسين عامل أداء نظام التبريد بالامتصاص وكمية التبريد. الكلمات المتاحة: خلية الوقود (PEM)، نظام التبريد الإمتصاصي، بروميد الليثيوم (LiBr-H2O)، نظام التبريد الهجين.
Abstract
The current work utilizes the waste heat of the cell exhaust in cooling systems to improve the hydrogen fuel cell efficiency. The analytical study is carried out using Engineering Equations Solver (EES) software. Simulation code, based on the laws of thermodynamics, is developed to assess performance of the Proton Exchange Membrane fuel cell (PEM) and the absorption refrigeration system. The results show that the hydrogen fuel cell is affected by the operating temperature. The voltage difference and the power of the cell increases with the increase in the operating temperature. The elevated generator temperature that is gained from the exhaust of the fuel cell enhances the performance factor of the absorption refrigeration system and the amount of cooling