المجلة الدولية للعلوم والتقنية

International Science and Technology Journal

ISSN: 2519-9854 (Online)

ISSN: 2519-9846 (Print)

DOI: www.doi.org/10.62341/ISTJ

مجلة علمية محكّمة تهتم بنشر البحوث والدراسات في مجال العلوم التطبيقية، تصدر دورياً تحت إشراف نخبة من الأساتذة

Application of electronic archiving in government. A proposed system in the Department of Institutions Personal Cards-Benghazi

الملخص
في وقتنا الحالي يشهد العالم تطورات كبيرة في إتاحة الفرصة أمام المؤسسات الحكومية الإدارية العامة والخاصة باستخدام تقنية تكنولوجيا المعلومات في اداء عمله الإداري لأنها تنجز الأعمال بدقة وسرعة كبيرة، وايضا سهولة التواصل مع الإدارات داخل المؤسسة ذلك باستخدام وسائل الاتصال المختلفة بالاعتماد على اجهزة الحاسوب والشبكات.وفي هذه الورقة فقد تناولنا دراسة تطوير نظام الالكتروني معتمد في عمله على بناء قاعدة بيانات لأرشفة البيانات والتي تعد الأساس بالعمل داخل مؤسسات الحكومية. حيث يعمل هذا النظام على تحويل الوثائق والعمليات اليدوية ومرفقاتها إلى عمليات ووثائق ضمن سجلات إلكترونية يتم فهرستها بشكل متسلسل على حسب رقم التسلسل والرقم الاشاري الوثيقة وحفظها في قاعدة البيانات لأرشفتها، وقد أعتمد البحث على تصميم نظام إلكتروني في قسم البطاقات الشخصية بنغازي لأرشفة بيانات القسم من حيث مراسلات الصادرة والواردة للقسم وحفظها في قاعدة بيانات. وإن أهم نتائج التي توصل إليه البحث هو أهمية أرشفة البيانات بشكل إلكتروني وحمايتها من المخاطر التي قدحدثت مثلا تلف الوثائق وضياعها نتيجة دمار المبني الرئيسي للجوازات بنغازي. حيث تم تصميم نظام الإلكتروني الذي يساعد في أرشفة البيانات وتوثيقها بشكل قابل للتعديل وفق التطورات والتغيرات التي تحدث على العمل
Abstract
In the present time, the world is witnessing significant developments in providing the opportunity for public and private administrative government institutions to use information technology in the performance of their administrative work because they accomplish work with great accuracy and speed, and also the ease of communication with departments within the institution using various means of communication-based on computers and networks. In this paper, we dealt with the study of developing an electronic system based on building a database for archiving data, which is the basis for working within government institutions, This system transforms documents, manual processes and their attachments into operations and compositions within electronic records that are indexed sequentially according to the sequence number and reference number of the document and saved in the database for archiving, The research relied on designing an electronic system in the ID cards department of Benghazi to archive the department’s data in terms of incoming and outgoing correspondences to the department and save them in a database, The most important findings of the research is the importance of archiving data in an electronic form and protecting it from the risks that have occurred, for example, document corruption and illumination as a result of the destruction of the main building of the passports in Benghazi. Where an electronic system has been designed that helps in archiving and flexibly documenting data according to the developments and changes that occur in the work.