المجلة الدولية للعلوم والتقنية

International Science and Technology Journal

ISSN: 2519-9854 (Online)

ISSN: 2519-9846 (Print)

DOI: www.doi.org/10.62341/ISTJ

مجلة علمية محكّمة تهتم بنشر البحوث والدراسات في مجال العلوم التطبيقية، تصدر دورياً تحت إشراف نخبة من الأساتذة

EMPIRICAL REVIEW ON ROLE OF CLOUD COMPUTING IN EDUCATIONAL SECTORS IN COVID-19

الملخص
نظراً لما مر له العالم من أغلاق عام و حظر تجوال نتيجة لتفشي وباء كوفيد 19 كان اللجوء إلى التقنيات و التكنولوجيا أمرا إلزامياً و هو الحل المناسب لهذه الظروف و خاصة في قطاع التعليم الذي أصبح تعليماً إلكترونياً و عبر شبكة الأنترنت. وكانت الحوسبة السحابية إحدى هذه التقنيات التي تم الاعتماد عليها في عديد من التجارب في عدة مؤسسات تعليمية. وتهدف هذه الدراسة البحثية إلى تحديد دور تقنية الحوسبة السحابية في قطاع التعليم في فترة وباء كورونا من خلال تقييم لهذه التجارب ومراجعتها و النظر إلى التحديات التي واجهتها. بشكل عام، ستلقي هذه الورقة نظرة على نطاق تقنيات الحوسبة السحابية وتكاملها لإبتكار أنظمة التعلم الإلكتروني. الكلمات الدليلية: الحوسبة السحابية. قطاعات التعليم؛ كوفيد -19 دور السحابة في قطاع التعليم والاستفادة السحابية.
Abstract
Coronavirus (Covid-19) has shattered the global world led to the lockdown where the technologies have become our life saviour. The aggregate count of positive cases is increasing worldwide, and thus, social distancing is an effective strategy to control the spread of the virus. As a result, education sectors remain closed until returning to their normal state. All educational sectors have adopted the online learning mode. Cloud computing is an emerging technology being considered effectively in this pandemic. The research study aims to determine the role of cloud computing technologies in education sectors by an empirical assessment. Initially, the current crisis of Covid -19 explains the importance of the pandemic period. The fundamental concepts of cloud computing and e-learning systems are explained. The quantitative and technical elements of the latest papers are collected and reviewed from their merits and demerits. The quantitative elements portray the usage of cloud platforms, whereas the technical elements portray the usage of cloud technologies. It is assessed from both teachers' and students' perspectives. It is observed that some challenges like optimal ease of use, network service support, enhancing resource sharing and technological resources are to be still focused. Overall, this paper will give an insight into the scope of cloud computing technologies and their integration to innovate e-learning systems. It will motivate the other researchers to explore new principles and designs in this research field.