المجلة الدولية للعلوم والتقنية

International Science and Technology Journal

ISSN: 2519-9854 (Online)

ISSN: 2519-9846 (Print)

DOI: www.doi.org/10.62341/ISTJ

مجلة علمية محكّمة تهتم بنشر البحوث والدراسات في مجال العلوم التطبيقية، تصدر دورياً تحت إشراف نخبة من الأساتذة

دراسة تأثير استخدام الوسائل التعليمية في تحصيل الطلاب بمادة الكيمياء (السنة الأولى بكلية التربية تيجي)

الملخص
الوسائل التعليمية التعلمية هي جزء من تكنولوجيا التعليم وهي كل ما يساعد على نقل المعرفة والمعلومات والمهارات المختلفة من شخص إلى آخر. وفق مجال التربية والتعليم والتدريب من المعلم أو المدرب إلى الطالب أو المتدرب وترفع من القدرة على اكتساب المهارة، وذلك عن طريق مخاطبة أكبر عدد ممكن من الحواس. هدفت الدراسة إلى معرفة أثر استخدام الوسائل التعليمية في تحصيل الطلاب بمادة الكيمياء بالسنة الأولى بكلية التربية تيجي فتم إعداد مقترح يتضمن الوسائل التعليمية في المناهج الدراسية لمادة الكيمياء والعلوم التطبيقية بالمرحلة الجامعية الأولى. العينة: تضمنت (80) طالباً وطالبة موزعين بواقع (40) طالباً وطالبة في المجموعة التجريبية وعدد (40) طالبا وطالبة في المجموعة الضابطة بقسم الكيمياء بالسنة الأولى بكلية التربية تيجي، وتم إعداد اختبار تحصيلي لاستخدامه في قياس تحصيل طلبة المجموعتين من نوع الاختيار المتعدد. وأعدت (40) فقرة بحث غطت الموضوعات التي درست خلال مدة التجربة وفي ضوء الأهداف السلوكية لتقيس المستويات الثلاثة الأولى في مجال المعرفي لتصنيف (Bloom) وهي ( التذكر والاستيعاب والتطبيق). نتائج الدراسة: وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسط تحصيل الطلاب الذين يدرسون باستخدام الوسائل التعليمية ومتوسط تحصيل الطلاب الذين لم تستخدم الوسائل التعليمية في تدريسهم، ويتضح من ذلك أن الطلاب الذين يدرسون بالوسائل التعليمية أكثر تحصيلا من الطلاب الذين لا تستخدم الوسائل التعليمية في تدريسهم.
Abstract
Learning teaching aids are part of educational technology and are all that help transfer knowledge, information and various skills from one person to another. According to the field of education and training from the teacher or trainer to the student or trainee and raise the ability to acquire the skill, by addressing the largest possible number of senses. The study aimed to find out the impact of the use of teaching aids on student achievement in chemistry in the first year at the Faculty of Education, Tiji. A proposal was prepared that includes teaching aids in the curricula of chemistry and applied sciences at the undergraduate level. The sample: It included (80) male and female students distributed as (40) male and female students in the experimental group and (40) male and female students in the control group in the first year chemistry department at the Faculty of Education Tiji. (40) research items were prepared that covered the subjects that were studied during the duration of the experiment and in the light of the behavioral objectives to measure the first three levels in the cognitive domain of the (Bloom) classification, which are (remembering, comprehending, and applying). Results of the study: There is a statistically significant difference at the level of significance (0.05) between the average achievement of students who study using educational aids and the average achievement of students who do not use educational aids in their teaching. teaching aids in their teaching.