المجلة الدولية للعلوم والتقنية

International Science and Technology Journal

ISSN: 2519-9854 (Online)

ISSN: 2519-9846 (Print)

DOI: www.doi.org/10.62341/ISTJ

مجلة علمية محكّمة تهتم بنشر البحوث والدراسات في مجال العلوم التطبيقية، تصدر دورياً تحت إشراف نخبة من الأساتذة

مدى تطبيق معايير الاعتماد المؤسسي في مؤسسات التعليم العالي (دراسة ميدانية في كلية الآداب زوارة بجامعة الزاوية)

الملخص
تهدف هذه الدراسة إلى معرفة مدى تطبيق معايير الاعتماد المؤسسيفي مؤسسات التعليم العالي محل الدراسة (كلية الآداب زوارة) ، حيث استخدام الباحث في هذه الدراسة المنهج الوصفي التحليلي معتمداً على استمارة استبيان لجمع المعلومات وتحليلها وتفسيرها، باستخدام برنامج Spss)) والذي يحوي على حزمة من الاختيارات الإحصائية، وتوصلت الدراسة إلى عدة نتائج أهمها إن الدرجة الكلية لمتوسط إجابات عينة الدراسة حول مدى تطبيق معايير الاعتماد المؤسسي بين المؤسسات التعليمية في التعليم العالي كانت مرتفعة حيث بلغت قيمة المتوسط الحسابي (2.35) وانحراف معياري (0.406) حسب المقياس ليكرت الثلاثي المستخدم، ومن هنا نجد إن قيمة الاختيار الخاصة باختبار إمكانية تطبيق كلية الآداب زوارة لمعايير الاعتماد المؤسسي تساوي (5.175) ومستوى الدلالة تساوي (0.000) وهي أقل من مستوى الدلالة (0.05). الكلمات المفتاحية: معايير الاعتماد المؤسسي (التخطيط، القيادة، البرامج التعليمية والتدريبية، الطلاب، أعضاء هيئة التدريس، ضمان الجودة، والتحسين المستمر).
Abstract
Abstract: This study aims to find out the duration of the application of institutional accreditation standards in higher education institutions under study, the Faculty of visitor Etiquette, where the researcher used the descriptive analytical approached on a questionnaire form for all information analysis and interpretation using the program ( Spss ) which contains a package of statistical choices the stade reached several results , the most important of which is that the overall degree of average answers the same stade on the extent of application of the criteria for institutions accreditation among education was high as the value of the arithmetic average reached( 2.35) and a standard deviationthe standard deviation of( 0.406) according to the triple- used Lyc rete scale, and from here the value of the choice, and from here we find the value of the choice for the possibility of applying the college of literature for the criteria of institutional accreditation equal to (5.175), and the level of significance equal to (0.000), which is less than the level of significance (0.05) key words: the standard of institutional accreditation (planning, leadership, educational programs and training, focus on students, teaching members, Quality assurance and continuous improvement)..