المجلة الدولية للعلوم والتقنية

International Science and Technology Journal

مجلة علمية محكمة ينشرها

تحت إشراف


مجلة مفتوحة الوصول

ISSN: 2519-9854 (Online)

ISSN: 2519-9846 (Print)

DOI: www.doi.org/10.62341/ISTJ

مجلة علمية محكّمة تهتم بنشر البحوث والدراسات في مجال العلوم التطبيقية، تصدر دورياً تحت إشراف نخبة من الأساتذة

ينشرها

تحت إشراف

معوقات تطبيق التحول الرقمي في بعض المعاهد العليا بليبيا "دراسة ميدانية على المعاهد التقنية العليا"

الملخص
إن أبرز ما هدفت إليه هذه الدراسة هو معرفة معوقات تطبيق التحول الرقمي بالمعاهد التقنية العليا ببعض المدن الليبية من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس المتخصصين في مجال المحاسبة، واتبعت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، ولتحقيق أهداف الدراسة صممت استمارة استبيان وزعت على (25) عضو هيئة التدريس، المسترد منها (20) استبانة والفاقد (05)، وقد توصلت الدراسة إلي عدة نتائج أهمها:- إن تطبيق التحول الرقمي في المعاهد العليا يواجه العديد من المعوقات، جاءت في المرتبة الأولى المعوقات المالية والمادية بمتوسط حسابي (4.000)، أما في المرتبة الثانية المعوقات الادارية والفنية وبمتوسط حسابي (3.960)، وجاءت في المرتبة الثالثة والأخيرة المعوقات التي تتعلق بالموارد البشرية بمتوسط حسابي (3.462)، وقدمت الدراسة عدة توصيات أهمها:- ضرورة وجود رؤية واضحة ومعلومة لعملية التحول الرقمي المراد تطبيقه بالمعاهد العليا، كما يجب توفير البنية التحتية اللازمة للتحول الرقمي بالمعاهد العليا. الكلمات المفتاحية: المعوقات، التحول الرقمي، المعاهد العليا، أعضاء هيئة التدريس
Abstract
The main goal of this study is to identify the obstacles to implementing digital transformation in higher technical educational institutions from the perspective of specialized accounting faculty members. The study followed a descriptive-analytical methodology, and to achieve its objectives, a questionnaire was designed and distributed to 25 faculty members, resulting in 22 retrieved questionnaires and 22 missing ones. The study uncovered several key findings: Firstly, the implementation of digital transformation in higher educational institutions encounters various challenges, notably financial and material obstacles, which ranked highest at an average of 4.00. Secondly, administrative and technical barriers followed as the second most significant challenge, averaging 6.92. Lastly, obstacles related to human resources ranked third, with an average of 3.960. The study provided several recommendations, including the need for a clear and comprehensive vision for implementing the digital transformation process in higher educational institutions. Additionally, providing the necessary infrastructure for digital transformation in higher educational institutions is crucial. Keywords: obstacles - digital transformation - higher technical educational institutions