International Science and Technology Journal
Published by
Under supervision of
Open Access Journal
ISSN: 2519-9854 (Online)
ISSN: 2519-9846 (Print)
A peer-reviewed and open access journal concerned with publishing researches and studies in the field of applied sciences and engineering
حول تطوير نظم و مناهج التعليم التقني العالي
Researcher(s): | - د. جمال صلاح عبد الملك
- د. عمر علي شنب
- أ. محمد بشير جنات
- أ. خالد عيسى أبوجلالة
|
Institution: | كلية الهندسة – جامعة مصراتة |
Field: | |
Published in: | 1st volume - June 2014 |
الملخص
إن مؤسسات التعليم التقني تلعب دوراً أساسياً في الحياة الاقتصادية و الاجتماعية, باعتبارها أحد الأدوات الرئيسية في تكوين الكوادر البشرية المدربة للدفع بها إلى سوق العمل, و التي تشكل أحد أهم مدخلات النمو الاقتصادي, و تؤثر بشكل كبير في متغيرات التشغيل و البطالة و دخل الفرد و مستوى معيشة المواطن.
و لكن هذه المؤسسات تعاني اليوم من مشكلات و جوانب قصور عدة, جعلت مخرجاتها لا تتمتع بالكفاءة اللازمة لدخول سوق العمل مباشرة, إما لضعف المستوى المعرفي لديهم نتيجة عوامل متعددة, أو لعدم توفر الفرص الكافية المناظرة لاختصاصاتهم أو أعدادهم في سوق العمل نتيجة للتغير في متطلبات سوق العمل, وعدم وجود رؤية واضحة لهذه المؤسسات بالخصوص, الأمر الذي انعكس سلباً على التعليم التقني, و أدى إلى تنامي ظاهرة البطالة بين خريجيه.
هذا الواقع فرض ضرورة مراجعة منظومة التعليم التقني بأكملها, و تطوير أهدافها وبرامجها لجعلها قادرة على المساهمة الحقيقية في تأهيل و إعداد الموارد البشرية, وجعلها تتمتع بالكفاءة اللازمة لمواكبة متطلبات سوق العمل, و هذا ما ستتناوله هذه الورقة.
و يجب أن تشمل مراجعة و تطوير التعليم التقني, مراجعة و تطوير العملية التعليمية مابين مدخلاتها و مخرجاتها, بحيث تشمل تطوير و ملائمة البنية الأساسية لهذه المؤسسات من مبان و تجهيزات و ورش و معامل إضافة إلى مواكبة المناهج و التطورات العلمية بما فيها العولمة و تقنيات الاتصالات و الحاسوب و المعلوماتية و برامج التعليم للتغيرات السريعة في سوق العمل، و لا يكتمل نجاح هذه المؤسسات إلا بتطوير و تفعيل اللوائح و القوانين المنظمة للتعليم التقني للرقي بمستوى مخرجاته. كما أن الاهتمام بأعضاء هيئة التدريس و العاملين بمؤسسات التعليم التقني يستلزم توفير البرامج و الاستراتيجيات التي من شأنها أن ترفع كفاءاتهم لتأثيرهم المباشر على نوعية وكفاءة مخرجات العملية التعليمية. كما تمثل المواءمة أو الربط مابين متطلبات سوق العمل و متغيراتها ومخرجات هذه المؤسسات في شتى التخصصات الفنية ضرورةً تستلزم المراجعة الدائمة لبرامج التعليم التقني لتحقيق الهدف المنشود من إنشائها.
Abstract
The key factor to raise the communities is their interest in education, specially the technical education; because of its direct impacts on economic and social aspects. The technical education are one of the
main strategies for qualifying trained human resources required by the labor market, who can be considered as an input to the economic growth of countries. More than that, this kind of education
significantly affects the employment and unemployment rates and promotes societies more broadly.
This was the target behind establishing the institutions of technical education in Libya, but these institutions deviated from that goal and their vision due to several reasons, and because of that, it suffers from a significant number of problems and deficiencies such as not to keep up with of the labor market needs. These factors have a direct impact on the output of technical education and led to the growth of unemployment phenomenon among their graduates, and make these outputs incompetent or with higher numbers than that required by the labor market, due to weakness in knowledge level or due to the lack of adequate opportunities corresponding to their specialization or their numbers in the labor market.
This actually imposes the need to review the entire technical education systems, and the development of their objectives and programs to make them capable of real contribution to the rehabilitation and preparation of human resources. Furthermore, it should be developed to make it efficient in order to keep up with the labor market needs; the paper discusses such issues.
This development must include revision and develop the technical education process between inputs and outputs, as to include the development of the building, to have appropriate infrastructure,
equipment, workshops and laboratories. As well as to develop the scientific programs and methods of the technical education institutions, including globalization and communication technologies, computer and informat