Open Access Journal

International Science and Technology Journal

ISSN: 2519-9854 (Online)

ISSN: 2519-9846 (Print)

DOI: www.doi.org/10.62341/ISTJ

A peer-reviewed and open access journal concerned with publishing researches and studies in the field of applied sciences and engineering

Published by

Supervised by

اسهام الذكاء الاصطناعي في تطوير المجال التعليمي: الواقع والنماذج

الملخص
يشكل الذكاء الاصطناعي ثورة علمية وتكنولوجية شملت مجموعة من المجالات والميادين، كان مجال التعليم من بين المجالات المستفيدة منه ومن خدماته، حيث عمل على تبسيط وتسهيل عملية التعليم وذلك استنادا على مجموعة من التطبيقات والمنصات المدعومة بالذكاء الاصطناعي. وتهدف هذه الورقة العلمية إلى التعرف على كيفية اسهام الذكاء الاصطناعي في المجال التعليمي من خلال اكتشاف هذا المجال وبعض تطبيقاته في ميدان التعليم. تم الاعتماد في انجاز هذه الورقة العلمية على المنهج الوصفي التحليلي وتم التوصل من خلالها إلى أن الذكاء الاصطناعي يسخر جميع آلياته في سبيل محاكاة الذكاء البشري في جل عملياته الذهنية وأن مجال التعليم استفاد بشكل كبير من خلال استثماره للذكاء الاصطناعي الذي سهل عملية التعليم والتعلم. وأن الذكاء الاصطناعي يحاول محاكاة الذكاء البشري في جميع العمليات الذهنية و له ارتباط وثيق بمجال التعليم نتج عن هذا الارتباط ظهور مجموعة من التطبيقات الخادمة للمجال التعليمي وأن طبيعة العلاقة التي تجمع بينه وبين المجال التعليمي علاقة تكامل تتمثل في اضفاء طابع تكنولوجي على التعليم بينما التعليم كان مجالا سهلا لتطبيق جل آليات الذكاء الاصطناعي عليه وأن الذكاء الاصطناعي جاء بمجموعة من التطورات على هيئة تطبيقات وبرامج شملت الأستاذ والمتعلم والمادة الدراسية والمناهج المستعملة في التدريس.................... الكلمات المفاتيح:......... الذكاء الاصطناعي، التعليم، التكنولوجيا
Abstract
Artificial intelligence represents a scientific and technological revolution that included a group of fields and areas.The field of education was among the field of education was among the fields that benefited from it and its services,as it worked to simplify the eduction process based on a group of applications and platforms supported by artificial intelligence,in completing this scientific paper,we relied on the descriptive and analytical approach This scientific paper aims to identify how artificial intelligence contributes to the educational field by discoverig this field and some of its applications in it.,and it was concluded that artificial intelligence harnesses all its mechanisms in order to simulate human intelligence in most of its mental processes and the field of education has benefited greatly through its investment in artificial intelligence,which has facilitated the teaching and learning process.Artificial intelligence tries to simulate human intelligence in all mental processes. It has a close connection with the field of education. This connection has resulted in the emergence of a group of applications serving the educational field. The nature of the relationship between it and the educational field is an integrated relationship represented in adding a technological character to education, while education was an easy field to apply most of the mechanisms of artificial intelligence to it. Artificial intelligence came with a group of developments in the form of applications and programs that included the teacher, the learner, the study material, and the curricula used in teaching...................... Key words:........... Artificial intelligence, Education, Technology