Open Access Journal

International Science and Technology Journal

ISSN: 2519-9854 (Online)

ISSN: 2519-9846 (Print)

DOI: www.doi.org/10.62341/ISTJ

A peer-reviewed and open access journal concerned with publishing researches and studies in the field of applied sciences and engineering

Published by

Supervised by

استخدام تقنيات الذكاء الاصطناعي في تحليل البيانات التسويقية

الملخص
أصبحت البيانات الضخمة مصدرًا رئيسيًا للشركات التي تسعى لتحقيق ميزة تنافسية. حيث يعد استخدام تقنيات الذكاء الاصطناعي (AI) لتحليل البيانات التسويقية نهجًا مبتكرًا لتحسين استراتيجيات التسويق وزيادة الفعالية. يركز هذا البحث على استعراض كيفية تطبيق الذكاء الاصطناعي في تحليل البيانات التسويقية واستخراج رؤى قيمة لتحسين تجربة العملاء وتعزيز الأداء المالي. تبدأ العملية بجمع البيانات من مصادر متنوعة مثل وسائل التواصل الاجتماعي، مواقع الويب، البريد الإلكتروني، سجلات المبيعات، والتطبيقات المحمولة. يتم بعد ذلك تنظيف البيانات وتهيئتها لضمان جودتها واستعدادها للتحليل. باستخدام تقنيات التعلم الآلي (Machine Learning)، ومن اهم الخوارزميات المستخدمة في تحليل البيانات التسويقية عن طريق مواقع التواصل الاجتماعي خوارزمية تحليل المشاعر (Sentiment Analysis) : يُستخدم لتحليل ردود الأفعال والتعليقات على وسائل التواصل الاجتماعي لتحديد المشاعر الإيجابية أو السلبية تجاه منتج أو علامة تجارية. واستخدام ايضا خوارزمية K-Means: حيث تُستخدم لاكتشاف الأنماط والقواعد في سلوك الشراء للعملاء، مثل اكتشاف العناصر التي يتم شراؤها معًا بشكل متكرر. فى هذا البحث سوف يتم التطرق الى الخوارزميات المستخدمة في تحليل والتنبؤ في البيانات التسويقية التي توفرها تطبيقات الذكاء الاصطناعي................. الكلمات المفتاحية:............... الذكاء الاصطناعي (AI), تعلم الآلة (Machine Learning), معالجة اللغة الطبيعية(NLP).
Abstract
Big data has become a major resource for companies seeking competitive advantage. Using artificial intelligence (AI) techniques to analyze marketing data is an innovative approach to improving marketing strategies and increasing effectiveness. This research focuses on reviewing how artificial intelligence can be applied to analyze marketing data and extract valuable insights to improve customer experience and enhance financial performance[1]. The process begins with collecting data from various sources such as social media, websites, email, sales records, and mobile applications. The data is then cleaned and formatted to ensure its quality and readiness for analysis. Using machine learning techniques, and one of the most important algorithms used in analyzing marketing data via social media sites is the Sentiment Analysis algorithm: It is used to analyze reactions and comments on social media to determine positive or negative feelings towards a product or brand. Also, the Apriori algorithm: It is used to discover patterns and rules in customers' purchasing behavior, such as detecting items that are frequently purchased together. In this research, the algorithms used to analyze and predict marketing data provided by artificial intelligence applications will be discussed.......................... Key words:............... Artificial Intelligence (AI), Machine Learning (ML), Natural Language Processing (NLP)