Open Access Journal

International Science and Technology Journal

ISSN: 2519-9854 (Online)

ISSN: 2519-9846 (Print)

DOI: www.doi.org/10.62341/ISTJ

A peer-reviewed and open access journal concerned with publishing researches and studies in the field of applied sciences and engineering

Published by

Supervised by

OPTIMIZING THE URBAN AREA TOWARD TACKLING ROAD ACCIDENT AND RISKS: COUNTREMEASURES FOR TRIPOLI

الملخص
في السنوات الأخيرة هناك زيادة تدريجية في الاحتياجات لملكية المركبات الخاصة في ليبيا بسبب نقص وضعف البنية التحتية للنقل العام مما أدى إلى نمو حوادث المرور، وخاصة في طرابلس، وتحدث حوادث المرور في أغلب الأحيان نتيجة لإهمال السائق من حيث السرعة، والتردد وعدم إعطاء الأولوية، واستخدام الهاتف أثناء القيادة، والتعامل مع المنعطفات بشكل غير صحيح. في حين أظهرت نتائج تحليل الانحدار اللوجستي لبيانات السائقين والمركبات المشاركة في حوادث الطرق والمبلغ عنها في الفترة بين (2015-2019) على طريقين حضريين رئيسيين في طرابلس هما طريق المطار وطريق الشط. إن كل طريق من الطرق المختارة كان له مؤشر خطورة (SI) أعلى من 10. حيث أن زيادة عرض منتصف الطريق ومعابر المشاة وجسور المشاة وكذلك عدد المسارات والعلامات المرورية من شأنه أن يزيد بشكل كبير من السلامة المرورية على الطرق، وذلك من خلال إتباع النهج النظامي الذي تنص عليه الإدارة الفيدرالية للطرق السريعة (FHA) حيث "يركز على تثبيت إجراءات مضادة للحد من حوادث التصادم على نطاق واسع أو عدد من المواقع التي تشترك في عوامل عالية الخطورة وفي هذه الدراسة سيتم اقتراح مجموعة من التدابير والإجراءات المضادة بناءً على نموذج الإبلاغ الموحد CRF للتقليل من حوادث المرور وكيفية تطبيق نهج منهجي لطرق أكثر أمانًا في طرابلس................... الكلمات المفتاحية:........... عوامل الحد من الحوادثCRF، السلامة على الطرق، مؤشر الخطورة، البقع السوداء على الطريق، حوادث الطرق
Abstract
In recent years, there has been a gradual increase in the need for private vehicle ownership in Libya due to the lack and weakness of public transport infrastructure, which has led to the growth of traffic accidents, especially in Tripoli. Traffic accidents often occur as a result of driver negligence in terms of speed, hesitation, failure to give priority, using the phone while driving, and incorrectly handling turns. Data collected from traffic accident records from the period (01/01/2015 to 31/12/2019) on 12 main roads showed the occurrence of 1827 traffic accidents. 19% of the accidents were on the airport road and the Al Shat road. Each of the selected roads had a Severity Index (SI) higher than 10. Increasing the width of the median, pedestrian crossings, pedestrian bridges, as well as the number of lanes and traffic signs would significantly increase road safety, by following the systematic approach stipulated by the Federal Highway Administration (FHA) which "focuses on installing countermeasures to reduce crashes at a large scale or a number of locations that share high-risk factors. In this study, a set of countermeasures and measures will be proposed based on the CRF (Crash Reduction Factors) to reduce traffic accidents and how to apply a systematic approach for safer roads in Tripoli............................ Keywords:............ Crash reduction factors, Road Safety, Severity Index, Road black spots, Road Accident.