Open Access Journal
International Science and Technology Journal

ISSN: 2519-9854 (Online)
ISSN: 2519-9846 (Print)
A peer-reviewed and open access journal concerned with publishing researches and studies in the field of applied sciences and engineering
Published by

Supervised by

تحليل مدى إلمام طلبة علوم الحاسب بصياغة الأوامر في أدوات الذكاء الاصطناعي التوليدي وأثرها على جودة الأبحاث العلمية ومشاريع التخرج
Researcher(s): | - فاطمة أمحمد مرعي مرعي
- فائزة عبد السلام محمد منصور
|
Institution: | كلية التربية زويلة جامعة سبها- ليبيا كلية تقنية المعلومات جامعة سرت- ليبيا |
Field: | الروبوتات والذكاء الصناعي وانظمة التحكم الذاتي |
Published in: | 36th volume - January 2025 |
الملخص
في ظل تزايد استخدام الطلبة لأدوات الذكاء الاصطناعي في المؤسسات الأكاديمية، أصبحت هذه الأدوات تلعب دورًا رئيسيًا في إنشاء محتوى مبتكر يعتمد على المدخلات البشرية. تُعرف هذه المدخلات باسم"Prompts"، وهي أوامر تُوجه الأدوات لأداء مهام محددة تسهم في إعداد الأبحاث العلمية المختلفة. اعتمدت الدراسة على منهجية بحثية تضمنت تصميم تجارب عملية واختبارات ميدانية لتقييم دقة صياغة الأوامر المستخدمة من قبل طلاب علوم الحاسب بكلية التربية زويلة خلال مرحلة إعداد مشاريع التخرج. كما تم إجراء مقابلات شخصية لتحليل الفهم النظري والعملي للتحديات التي يواجهها الطلاب في التعامل مع أشهر أدوات الذكاء الاصطناعي مثل: ChatGPT ,Copilot ,Gemini ,Perplexity AI , Claude نظرًا لما تتمتع به هذه الأدوات من قدرة على توفير حلول مبتكرة وسريعة. أظهرت النتائج أن جزءًا من الطلاب يفتقر إلى المعرفة الكافية لصياغة الأوامر بدقة، مما يؤدي إلى إجابات غير دقيقة. وقد ساهم التدريب المكثف لهم على تحسين صياغة التوجيهات ورفع جودة المشاريع الأكاديمية المقدمة، خاصةً في الجانب البرمجي، مما عزز من كفاءة العملية التعليمية والبحثية. توصي الدراسة بضرورة تطوير برامج تدريبية متخصصة لتعزيز مهارات صياغة الأوامر واستخدام أدوات الذكاء الاصطناعي بفعالية، مما يسهم في تجهيز الطلاب لمستقبل يعتمد على التكنولوجيا الرقمية ويزيد من فرص نجاحهم في سوق العمل.............
الكلمات المفتاحية: .........الذكاء الاصطناعي التوليدي، أدوات الذكاء الاصطناعي، صياغة المدخلات، تحسين جودة البحث الأكاديمي.
Abstract
Amid the increasing use of artificial intelligence tools by students in academic institutions, these tools have become pivotal in generating innovative content based on human input. This input, known as "prompts," consists of commands that guide the tools to perform specific tasks, thereby contributing to the preparation of scientific research and graduation projects. The study employed a comprehensive research methodology that included designing practical experiments and field tests to assess the accuracy of the commands formulated by computer science students at the Faculty of Education in Zawilah during the preparation of their graduation projects. Additionally, personal interviews were conducted to analyze the theoretical and practical understanding of the challenges students face when working with prominent AI tools such as ChatGPT, Copilot, Gemini, Perplexity AI, and Claude, given these tools’ ability to provide innovative and rapid solutions. The results indicated that a segment of the students lacks sufficient knowledge to formulate prompts accurately, leading to inconsistent and imprecise outputs. Intensive training aimed at improving prompt formulation contributed to enhancing the quality of the submitted academic projects, particularly in the programming aspect, thereby increasing the overall efficiency of the educational and research process. The study recommends the development of specialized training programs to strengthen prompt formulation skills and to optimize the effective use of AI tools, which will better prepare students for a future increasingly reliant on digital technology and enhance their prospects for success in the job market..............
Keywords: .........Generative AI, AI Tools, Prompt Formulation, Improving Academic Research Quality.