Open Access Journal
International Science and Technology Journal

ISSN: 2519-9854 (Online)
ISSN: 2519-9846 (Print)
A peer-reviewed and open access journal concerned with publishing researches and studies in the field of applied sciences and engineering
Published by

Supervised by

Physical and Mathematical Modeling of Bending and Twisting Due to Vibration on Flat Wings
Researcher(s): | - Kamel Y. Youssef
- Salahaddin M. Sahboun
- Shaker M. Shaabo
|
Institution: | Faculty of Aeronautical Sciences, Bright Star University- Libya Entrepreneurship & Innovation Center Bright Star University- Libya Faculty of Petroleum Engineering, Aljufra University, Zella, Libya |
Field: | الطيران المدني - المطارات و الملاحة الجوية والسلامة الجوية |
Published in: | 36th volume - January 2025 |
الملخص
تم في هذا البحث دراسة ظاهرة الرفرفة والانحناء في اجنحة الطائرات. في الجزء الاول تعريف لهدة الظاهرة بشكل عام، والاسباب المؤدية اليها، والمشاكل الناتجة عنها، مع مقدمة لأهمية دراستها وايجاد الحلول المناسبة لها. بالإضافة الى بعض الدراسات المرجعية حولها. في الجزء الثاني تم التوسع في شرح ظاهرة المرونة الهوائية، وتقديم نبذة عن ظهورها والتجارب التي اجريت عليها، بالإضافة الى تعريف المرونة الساكنة، مثل سلوك المرونة الهوائية الساكنة لجسم ثابت. الجناح المرن الجذري (معامل الرفع للجناح ثلاثي الابعاد مقابل زاوية CL على الرسم البياني AR و تأثير الهجوم الهوائي). التأثير النموذجي لزاوية الالتواء وتأثيرها على توزيع الرفع، بالإضافة الى الالتواء والتباعد للجناح المرن ذو الجذر الثابت. كما تم شرح المرونة الهوائية الديناميكية: عدم استقرار الرفرفة، انواع الرفرفة وتأثير التباعد وسرعة الرياح على الرفرفة، اما الجزء الثالث فقد تناول طرق التحكم في الجنحة والألواح، موضحا بعض هذه الطرق والتجارب التي اجراها الباحثون في هذا المجال. محاكاة حاسوبية اجريت على أحد البرامج الهندسية MATLAB لاحد طرق التحليل لتثبيت الطائرة ANSYS وتجنب الرفرفة عند السرعات المختلفة وتحديد السرعة الافضل............
الكلمات المفتاحية:......... الرفرفة، المرونة الهوائية، الالتواء، التباعد، المرونة الهوائية الديناميكية، المحاكاة الحاسوبية، الطائرة.
Abstract
In this research, the phenomenon of flutter and bending in aircraft wings was studied. In the first part, this phenomenon was defined in general, the causes leading to it, and the problems resulting from it, along with an introduction to the importance of studying it and finding appropriate solutions for it, in addition to some reference studies about it. In the second part, the explanation of the phenomenon of aeroelasticity was expanded upon, and a historical overview of its appearance and the experiments conducted on it was provided, in addition to the definition of static aeroelasticity, such as the static aeroelastic behavior of a Fixed Root Flexible Wing {the lift coefficient for 3D wing and the effect of AR on Cl versus angle of attack graph. The typical effect of a (negative) twist angle on the lift distribution. As well as the Twist Angle and its effect on the lift distribution, in addition to Twist and Divergence of the Fixed Root Flexible Wing. Dynamic Aeroelasticity is also explained: Flutter instability, Types of Flutter and the effect of spacing and wind speed on the Flutter. The third part dealt with methods of flutter control for wings and Panels, explaining some of these methods and the experiments conducted by researchers in this field. A computer simulation conducted on one of the engineering programs {MATLAB, and ANSYS} of one of the damping methods to stabilize the aircraft, avoid flutter at different speeds, and determine the best speed according to the Mach number..............
Key Words: ..............flutter, aeroelasticity, Twist, Divergence, Flutter instability, computer simulation, engineering programs, damping, aircraft.