Open Access Journal

International Science and Technology Journal

ISSN: 2519-9854 (Online)

ISSN: 2519-9846 (Print)

DOI: www.doi.org/10.62341/ISTJ

A peer-reviewed and open access journal concerned with publishing researches and studies in the field of applied sciences and engineering

Published by

Supervised by

مستوى المعرفة لدى الطالبات حول عوامل الخطورة والكشف المبكر لسرطان الثدي في كلية التربية جامعة الزاوية – ليبيا

الملخص
يهدف هذا البحث إلى تقييم مستوى المعرفة لدى طالبات كلية التربية بجامعة الزاوية في ليبيا حول عوامل الخطورة والكشف المبكر لسرطان الثدي، وتحديد نقاط القوة والضعف في المعرفة الحالية، وتحديد الاحتياجات التدريبية والتثقيفية اللازمة، وشملت عينة الدراسة 100 طالبة تم اختيارهم عشوائيًا من مختلف التخصصات الدراسية بالكلية، وتم جمع البيانات باستخدام استبيان مصمم خصيصًا لتقييم المعرفة حول عوامل الخطورة، وأساليب الكشف المبكر (الفحص الذاتي، الفحص السريري، التصوير الإشعاعي)، وأهمية الممارسات الوقائية، وتم تحليل البيانات باستخدام برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS V27) تم استخدام النسب المئوية والتكرارات لوصف خصائص العينة وتوزيع الإجابات، بالإضافة إلى اختبار مربع كاي(Chi-square test)لتقييم العلاقة بين مستوى المعرفة والمتغيرات الديموغرافية، أظهرت النتائج أن مستوى المعرفة لدى الطالبات كان متوسطًا بشكل عام، مع وجود فجوة معرفية واضحة بين الوعي النظري بأهمية الكشف المبكر والممارسة الفعلية للفحص الذاتي، كما تبين وجود محدودية في المعرفة بعوامل الخطورة المختلفة وتأثيرها على احتمالية الإصابة بسرطان الثدي، ولم يتم العثور على علاقة ذات دلالة إحصائية بين مستوى المعرفة والمتغيرات الديموغرافية مثل العمر، الحالة الاجتماعية، والتخصص الدراسي، يوصي البحث بإدراج برامج توعوية متخصصة في المناهج الجامعية لتعزيز التثقيف الصحي حول سرطان الثدي، وتطوير حملات توعية مستمرة في الحرم الجامعي تراعي الخصوصية الثقافية، وإنشاء عيادة صحية متخصصة داخل الجامعة لتقديم خدمات الفحص والاستشارة الطبية، وتشكيل فرق من الطالبات المتطوعات للتوعية الصحية، وإجراء دراسات متابعة دورية لتقييم فعالية البرامج التوعوية.................. الكلمات المفتاحية:........... سرطان الثدي، الكشف المبكر، طالبات الجامعة، عوامل الخطورة، التثقيف الصحي
Abstract
This study aimed to evaluate the knowledge level of female students at the Faculty of Education, University of Zawia in Libya, concerning breast cancer risk factors and early detection methods. The objectives included identifying strengths and weaknesses in their current knowledge and determining necessary training and educational needs. A sample of 100 students was randomly selected from various academic departments within the faculty. Data were collected using a purpose-built questionnaire to assess knowledge about risk factors, early detection techniques (self-examination, clinical examination, radiological imaging), and the importance of preventive practices. The data were analyzed using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS V27). Descriptive statistics, including percentages and frequencies, were used to characterize the sample and response distributions. The Chi-square test was employed to assess the relationship between knowledge level and demographic variables. The results indicated that the students' overall knowledge level was moderate. A noticeable gap existed between theoretical awareness of the importance of early detection and the actual practice of self-examination. Furthermore, limited knowledge regarding various risk factors and their impact on breast cancer susceptibility was observed. No statistically significant correlation was found between knowledge level and demographic variables such as age, marital status, or academic specialization. The study recommends integrating specialized breast cancer awareness programs into university curricula to promote health education, developing ongoing campus-based awareness campaigns that are culturally sensitive, establishing a dedicated health clinic within the university to provide screening and medical consultation services, forming student volunteer teams for health promotion, and conducting periodic follow-up studies to evaluate the effectiveness of awareness programs............... Keywords:........... Breast Cancer, Early Detection, University Students, Risk Factors, Health Education.