Home < Articles < Article Details
دور الابتكار في تعزيز القدرة التنافسية للمؤسسات
Researcher(s): | |
Institution: | جامعة الزاوية - ليبيا |
Field: | Competitiveness, innovation, job performance |
Published in: | 36th volume - April 2025 |
الملخص
تبني الابتكار كمحور استراتيجي لتعزيز القدرة التنافسية للمؤسسات، بما في ذلك مؤسسات التعليم العالي. تهدف هذه الدراسة إلى تحليل العلاقة بين الابتكار والقدرة التنافسية في جامعة الزاوية، من خلال قياس مدى تبني ممارسات الابتكار بأنواعه المختلفة (التكنولوجي، الإداري، الأكاديمي، البحثي)، وتحديد أثرها في تحسين الأداء الأكاديمي، ورفع التصنيف الجامعي، وجودة الخدمات التعليمية. كما تسعى الدراسة إلى الكشف عن التحديات التي تعيق تفعيل الابتكار داخل الجامعة، وتقديم توصيات عملية لتجاوزها. اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي من خلال توزيع استبيان على عينة من أعضاء هيئة التدريس والموظفين في جامعة الزاوية. وأظهرت النتائج إدراكًا واسعًا لأهمية الابتكار، مع وجود تطبيقات ملحوظة له في عدد من المجالات، لا سيما في استخدام التكنولوجيا. كما كشفت النتائج عن وجود علاقة إيجابية ذات دلالة إحصائية بين تبني الابتكار وتعزيز القدرة التنافسية للجامعة. ومع ذلك، تم رصد عدد من التحديات، مثل ضعف البنية التحتية الرقمية، ونقص التمويل، والمقاومة التنظيمية. وقد خلصت الدراسة إلى جملة من التوصيات، أبرزها ضرورة مأسسة الابتكار ضمن الهياكل التنظيمية للجامعة، وتعزيز التحول الرقمي، وتحديث المناهج، وربط البحث العلمي باحتياجات المجتمع، بما يسهم في تحقيق ميزة تنافسية مستدامة لجامعة الزاوية...................
الكلمات المفتاحية:............. الابتكار، القدرة التنافسية، جامعة الزاوية، التعليم العالي، التحول الرقمي، الابتكار الإداري، تصنيف الجامعات، بيئة الابتكار، الجودة الأكاديمية، البحث العلمي.
Abstract
In light of the rapid changes characterizing the contemporary business environment, the need to adopt innovation as a strategic pillar to enhance institutional competitiveness has grown significantly, including in higher education institutions. This study aims to analyze the relationship between innovation and competitiveness at the University of Zawia by assessing the extent to which various forms of innovation (technological, administrative, academic, and research-based) are adopted, and their impact on improving academic performance, university rankings, and the quality of educational services. The study also seeks to identify the challenges hindering the effective implementation of innovation within the university and to provide practical recommendations to address them. The study adopts a descriptive-analytical methodology by distributing a questionnaire to a sample of faculty members and staff at the University of Zawia. The results revealed a widespread awareness of the importance of innovation, along with its evident application in several areas, particularly in the use of technology. The findings also showed a statistically significant positive relationship between the adoption of innovation and the enhancement of the university’s competitiveness. However, several challenges were identified, such as weak digital infrastructure, limited funding, and organizational resistance. The study concluded with several recommendations, most notably the need to institutionalize innovation within the university’s organizational structures, enhance digital transformation, regularly update curricula, and link scientific research to community needs—all of which contribute to achieving a sustainable competitive advantage for the University of Zawia.................
Keywords: ...............Innovation, Competitiveness, the University of Zawia, Higher Education, Digital Transformation, Administrative Innovation, University Ranking, Innovation Environment, Academic Quality, Scientific Research.