International Science and Technology Journal

Published by

Under supervision of


Open Access Journal

ISSN: 2519-9854 (Online)

ISSN: 2519-9846 (Print)

DOI: www.doi.org/10.62341/ISTJ

A peer-reviewed and open access journal concerned with publishing researches and studies in the field of applied sciences and engineering

Published by

Under supervision of

Modeling of Radial Turbocharger Flow

الملخص
الشاحن التوربيني ذاتي الحركة يعتبر أحد انظمة العادم والذي يقع بين المحرك وكاتم الصوت (انبوب العادم). وله تأثير سلبي على توليد ضوضاء العادم. هذا البحث يقدم محاولة تمهيدية لإيجاد نموذج احادي البعد للتنبؤ بخصائص التدفق خلال التوربين لشاحن توربيني ويختصر تطوير نموذج توربين قطري يمكن استعماله لتحليل أداء الشاحن التوربيني بأسلوب غير مكلف. وهذا النموذج مطور من اجل تقليص الوقت المستهلك عمليا لمساعدة المهندسين في المطابقة بين الشاحن التوربيني مع المحرك. في هذه الدراسة يتم حل المعادلات الحاكمة لنموذج احادي البعد انياً بالطرق العددية لحل هذه المعادلات باستخدام طريقة التنبؤ والتصحيح (طريقة تايلور) وكتابة هذه المعادلات في برنامج حاسوبي بلغة C++. البرنامج يقوم بحساب جميع حقول التدفق (السرعات والضغوط ودرجات الحرارة....... الخ)، وبذلك يمكن ان يستخدم البرنامج كأداة هندسية مجدية للاختبارات التمهيدية للشاحن خلال تعديل وتطوير المحركات.
Abstract
The turbine of an automotive turbocharger is essentially one of the elements in the exhaust system which lies between the engine and the silencer. it has a passive effect on the propagation of the primary exhaust noise. This paper presents a preliminary attempt to create a one-dimensional model to predict the characteristics of the flow through the turbine of a turbocharger. The model is a purely fluid mechanic one, without recourse to any empiricism such as a turbine map. The research outlines the development of a redial turbine model for a turbocharger that can be used to inexpensively analyze turbocharger performance. The model is being developed with the intent to reduce the time taken by experiments to help engineers in matching a turbocharger with an engine, a task which is a key step to engine emission reductions. The model uses a coupled system of one-dimensional continuity, momentum and energy equations to analyze the turbine of a turbocharger. The governing equations have been solved simultaneously using a predictor corrector numerical scheme. For this purpose a computer code written in C++ language have been developed. The program calculates all flow fields (velocity, pressure, temperatures,..ie) for the turbocharger model, which can be used as a cost-effective engineering tool for preliminary turbocharger testing during engine upgrades and modifications