Home < Articles < Article Details
تأثير إضافة غبار السليكا والرماد المتطاير وزيت المحركات المستعمل على الخواص اللدنة والمتصلبة للخرسانة ذاتية الدمك
Researcher(s): | - أ. عبدالرؤوف محمد أبوذينة
- أ. حمزة محمد المدني
|
Institution: | جامعة الزيتونة، الهندسة المدنية، ليبيا |
Field: | Civil and Architectural Engineering |
Published in: | 36th volume - April 2025 |
الملخص
تهدف هذه الدراسة إلى معرفة تأثير اختلاف نسب الإضافات؛ زيت محركات السيارات المستعمل (Used Car Engine Oil)، وغبار السليكا (Silica Fume)، والرماد المتطاير (Fly Ash) على الخواص اللدنة والمتصلبة للخرسانة ذاتية الدمك.
استخدمت خلطة مرجعية خالية من هذه الإضافات للمقارنة؛ حيث صُبّت ثلاث خلطات أُضيف إليها زيت المحركات المستعمل بنسب 0.5%، 1%، و1.5%. كما أُضيف غبار السليكا لثلاث خلطات بنسب 6%، 10%، و12%. وأخيراً، أُضيف الرماد المتطاير لخلطتين بنسب 25% و30%.
جُهّز لكل خلطة ستة مكعبات خرسانية وثلاثة أسطوانات. اختُبرت مقاومة الضغط على متوسط ثلاثة مكعبات لكل خلطة عند فترتي المعالجة 7 و28 يوماً، كما اختُبرت مقاومة الشد غير المباشر على متوسط ثلاثة أسطوانات عند عمر 28 يوماً.
أظهرت نتائج الخرسانة ذاتية الدمك في الحالة اللدنة، والتي شملت اختبارَي الانسياب (Slump Flow) وصندوق حرف L (L-Box Test)، أن الخلطة المحتوية على غبار السليكا بنسبة 6% أعطت أكبر قطر انسياب (805 مم)، في حين كانت أفضل نسبة ميل في اختبار صندوق L للخلطة المضاف إليها الرماد المتطاير بنسبة 30%، وقد بلغت قيمة الميل 0.920. كما لوحظ تحسّن في اللزوجة وقلة ماء النضح في الخلطات المحتوية على الإضافات مقارنة بالخلطة المرجعية.
من ناحية الحالة الصلبة، كان متوسط مقاومة الضغط الأفضل للخلطة المرجعية لكلٍّ من فترتي المعالجة (7 و28 يوماً). أما أفضل نتيجة في اختبار الشد غير المباشر فكانت للخلطة المحتوية على الرماد المتطاير بنسبة 25%.......................
الكلمات المفتاحية:............... غبار السليكا، الرماد المتطاير، زيت محركات السيارات المستعمل، الخرسانة ذاتية الدمك.
Abstract
This study aims to investigate the varying effects of used car engine oil, silica fume, and fly ash on the fresh and hardened properties of self-compacting concrete. A reference mix without the mentioned additives was used for comparison. Three mixes were prepared with used Car engine oil added at rates of (0.5, 1, and 1.5)%, while silica fume was incorporated into three mixes at (6, 10, and 12)%. Finally, fly ash was added to two mixes at (25 and 30) %.
The results of self-compacting concrete in its fresh state showed that the mix containing 6% silica fume achieved the largest flow diameter of 805 mm. Meanwhile, the lowest slope in the L-box test (which indicates better performance) was recorded for the concrete mix containing 30% fly ash, with a slope value of 0.920. An improvement in viscosity and a reduction in bleeding water were observed in the mixes containing additives compared to the reference mix.
As for the results of self-compacting concrete in its hardened state, the best compressive strength at curing periods of 7 and 28 days was achieved by the reference mix. Meanwhile, the highest value in the indirect tensile strength test was recorded for the mix containing 25% fly ash.................
Keywords:................ silica fume, fly ash, used Car engine oil, self-compacting concrete