International Science and Technology Journal

Home < Articles < Article Details

دراسة تحوير تقاطع رباعي إلى جزيرة دوران بتقاطع شارعين رئيسيين حالة الدراسة: تقاطع طريق شارع الثورة بشارع الحرية بمركز مدينة غريان

الملخص
تعتبر عملية إجراء التحسين والتطوير لشبكات الطرق والتقاطعات في المدن الرئيسية من أهم العمليات الواجب إتباعها من قبل السلطات ذات العلاقة من اجل أن تواكب شبكات الطرق التطور الذي يشهده قطاع النقل والمواصلات بجميع صوره، ويعد انخفاض مقياس مستوى الخدمة للطريق المؤشر الحقيقي لعدد من العوامل مثل السرعة التشغيلية وزمن الرحلة والحجم والكثافة المرورية ومدى ملائمة الطريق للمستخدمين والمشاة. قامت هذه الدراسة بجمع المعلومات الحقلية الخاصة بحجم المرور ومعدلات سرعة المرور والكثافة المرورية لجميع الاتجاهات لمنطقة ارتباط تقاطع شارع الثورة مع شارع الحرية باستخدام طريقة العد والتصوير لساعات أوقات الذروة المرورية، وكذلك تم إجراء المسح الهندسي الاستطلاعي والمقطعي لطريق موضوع الدراسة، ثم تحليل البيانات باستخدام البرمجيات الإحصائية والهندسية مثل Excel وبرنامج الأوتوكاد وكذلك استخدام GPS)) وTotal Station لعمليات الرفع المسحي لمنطقة الدراسة بوضعها الحالي. مع الأخذ في الاعتبار ممرات الدخول والخروج. من خلال جمع البيانات والمعلومات الأولية المطلوبة لتحديد حجم المرور للتقاطع المحكوم بإشارة ضوئية في تقاطع طريق شارع الثورة، حيث أوضحت النتائج أن مستوى خدمة لهذا لتقاطع المحكوم منخفض جداً (F) فكانت ازمنة التأخير تفوق زمن دورة الإشارة الضوئية الحمراء بخاصةٍ في أوقات الذروة، حيث أُقترح لهذا التقاطع جزيرة دوران (دوار) بأبعاد هندسية مطابقة للمواصفات وأقطار تتماشي مع مساحة الموقع وعرض طريق ليستوعب المركبة التصميمية وأحجام مرور تناسب التقاطع الحالي والمستقبلي. فتم تصميم دوار بقطر 46 متر وعرض طريق 10 متر يناسب ويسمح بمناورة المركبة التصميمية WB-20 وبدون أي أضرار مادية خاصة أو عامة أتناء العمل على إنشاء هذا الدوار والاستخدام المروري للطريق................. الكلمات المفتاحية:........... التقاطعات، جزيرة الدوران، مستوى الخدمة، حجم المرور، الكثافة المرورية، تقاطع شارع الثورة وتقاطع شارع الحرية.
Abstract
The process of improving and developing road networks and intersections in major cities are considered one of the most important processes. That must be follow by the relevant authorities in order for road networks to keep pace with the development witnessed by the transportation sector in all its forms. The decline in the road service level measured is the true indicator of a number of factors such as operational speed, travel time, traffic volume and density, and the suitability of the road for users and pedestrians. This study collected field information on traffic volume, traffic speed rates, and traffic density for area of the intersection of ALThawra Street with ALHurriya Street, using the counting and photographing method for peak traffic hours. An exploratory and cross-sectional engineering survey was also conducted on the road subject to the study. The data was analyzed using statistical and engineering software such as Excal and the AutoCad program as well as the use of GPS and Total Station for surveying operations of the study area in its current condition. Taking into account the entry and exit lanes by collecting the traffic volume for the intersection controlled by a traffic light at the intersection of AL-Thawra Street, the results showed that the service level for this controlled intersection was very low (F) as the delay times exceeded the time of the red traffic light cycle, especially during peak period. A roundabout was designed for this intersection with geometric dimensions that meet the specifications and diameters that are consistent with the area of the site and the width of the road to accommodate the design vehicle and traffic volumes that suit the current and future intersection. A roundabout with a diameter of 46 meters and a road of 10 meters was designed to suit and allow the maneuvering of the design vehicle- WB20 without any special or general material damage during the construction of the roundabout and traffic use for the road. ...................... Key words:.............. Intersections, roundabout, service level, traffic volume, traffic density, Al-Thawra Street and Al-Hurriya Street.