International Science and Technology Journal

Published by

Under supervision of


Open Access Journal

ISSN: 2519-9854 (Online)

ISSN: 2519-9846 (Print)

DOI: www.doi.org/10.62341/ISTJ

A peer-reviewed and open access journal concerned with publishing researches and studies in the field of applied sciences and engineering

Published by

Under supervision of

أثر استخدام و إعادة استثمار الأراضي بشكل منافي للتخطيط الاستراتيجي علي حركة المرور– دراسة ميدانية

الملخص
أدى النمو السريع في مدينة بنغازي إلى زيادة الطلب علي الأراضي و كيفية إعادة استثمارها حتي تصبح اكثر جدوى و استفادة لمالكيها. وهذا بدوره ايضا أدى إلى تحول احياء سكنية إلى مناطق تجارية و مراكز تعليمية. نتج عنها توسعات افقية و رأسية و التعدي علي الارتدادات و زيادة في الكثافة السكانية و حركة المركبات. و تحولت الاحياء السكانية من مناطق تولد للرحلات (Trip Production ) إلى مناطق جذب للرحلات (Trip Attraction). هذا الجذب اثر سلبا علي المرافق العامة لتأدية وظيفتها بالشكل المطلوب و المصممة من اجلها. ولعل اكثر الامثلة وضوحا هو تدني مستوي الخدمة التي تقدمة شبكة الطرق و ازدياد الاختناقات. حيث يعتبر ازدحام شبكة الطرق نتيجة مباشرة لإعادة او تغير استخدام الأراضي (Land Use) او العقارات بطريقة منافية للمخطط العام . شملت هذه الدراسة الميدانية (حي طابلينوا السكني) وهو حي من احياء مدينة بنغازي . حيث وضحت الدراسة تأثير تغير استخدام الأراضي و إعادة استثمارها إلى مراكز تعليمية (مدارس تعليم حر) على حركة المرور في ذلك الحي السكني. حيث أدت إعادة استثمار المباني إلى جذب عدد رحلات اكبر من العدد التصميمي. حيث وصل عدد طلاب مدارس التعليم الحر داخل حي طابلينوا السكني إلى 5330 طالب و طالبة. ونتيجة لانعدام خيارات المواصلات و اقتصارها علي خيار واحد و هو استخدام المركبات الخاصة أدى إلى تخصيص عدد معين من المسارات. هذه المسارات المختارة ادت إلى ازدحام مروري عند مداخل و مخارج الحي و ازدياد زمن الرحلة للمركبة الواحدة, الذي نتج عنة زيادة في زمن التأخيرات. ومن ابرز نتائج اختناقات الطرق (Traffic Bottleneck) داخل الحي هو تدني مستوي اداء الطريق إلى(F-Level) عندا ساعات الذروة. ومن خلال هذه الدراسة الميدانية تم اقتراح استراتيجيات تقنية و تنظيمية لتحجيم مشكلة الاختناقات المرورية داخل الحي السكني بعيدا عن عمليات إعادة انشاء و توسعة الطرق و المداخل مثل ضرورة المتابعة المستمرة للتخطيط و إعادة استثمار الأراضي, ضرورة تفعيل القوانين و التشريعات والالتزام بتطبيقها لضمان الحفاظ علي القدرة الاستيعابية التصميمية للمرافق العامة, ووضع إجراءات مشددة لإصدار التراخيص و معاقبة المخالفين والتي من شأنها خلق بيئة نموذجية للطالب و ضمان الرقي بجودة التعليم.
Abstract
The rapid growth in the city of Benghazi has led to a significant increase in the demand for land, and ways to reinvest it in order to become more useful and beneficial to its owners. This in return has led to the transformation of residential neighbourhoods into commercial and business areas; resulting in horizontal and vertical expansions, encroachments on right-of-way, increase in population density and vehicles traffic. The residential districts that used to be trip Production regions have turned into trip attraction regions. This has negatively affected the city infrastructure performance since the purpose it serves in reality is different from that it was designed for. Perhaps the most obvious example is the low level of service provided by the road network and the increasing congestions. Road traffic congestion in general is a direct result of land use changes that are contrary to the city planning vision. This case study includes Tabalino neighbourhood, a residential district in Benghazi. The study shows the impact of land use change and its re-investment to educational centres (private schools) on traffic in that area. This reinvestment of real estate attracts more trips into the local streets than the neighbourhood’s design capacity. The number of students in these schools within the neighbourhood of Tabalino is estimated at a staggering 5,330 students. Due to the lack of public transportation options, parents are limited to one option which is the use of private vehicles to bring the kids to school. The schools traffic has created a concentration of vehicles at the entry and exist points of the neighbourhood. Due to the traffic bottleneck in the main streets of the neighbourhood, the performance of the road dropped to (F- Level) during peak hours. In this field study, technical and organizational strategies were proposed to reduce the problem of traffic congestion within the residential area, away from the construction and expansion of roads and entrances. Strategies proposed are such as the necessity of continuous follow-up of planning and land use. The establishment of strict procedures for the issuance of licenses and sever consequences for the offenders, which will create an ideal environment for the students and ensure the quality of education