International Science and Technology Journal

Home < Articles < Article Details

Examining Difficulties in Mastering Oral Communication Abilities during classroom performance among Fourth year

الملخص
يُعد غياب التفاعل الشفهي باللغة الانجليزية خارج قاعة الدراسة تحديًا كبيرًا يواجه متعلمي اللغة الانجليزية كلغة أجنبية في تطوير قدراتهم اللغوية. ومن هذا المنطلق، تتناول هذه الورقة البحثية أهمية تنمية وعي المتعلمين بضرورة استخدام مهارات المحادثة بصورة فعالة واحترافية. الهدف الأساسي من هذه الدراسة هو تعزيز انتباه طلاب السنة الرابعة نحو أهمية توظيف المهارات اللغوية الإنتاجية، وتطوير قدرتهم على التواصل الشفهي. قام الباحث بتقييم واختبار قدرات الطلاب الشفهية، مع تسليط الضوء على أبرز الصعوبات التي يوجهونها أثناء التواصل الشفهي. اعتمد ت الدراسة على المنهج المختلط الذي يجمع بين الأسلوبين الكمي والنوعي في جمع البيانات، وذلك من خلال أدوات متعددة مثل الاختبار، والمقابلة والاستبيان. أظهرت نتائج التحليل أن طلاب السنة الرابعة يتأثرون بعدة عوامل داخلية وخارجية تعيق مهارتهم في التواصل الشفهي وتحد من تفاعلهم اللغوي، كما ان النتائج تشير الى أن (41.4 %) من اداء الطلاب غير جيد بينما (24.1%) جيدا جدا. وبناءً علي ذلك، تؤكد الدراسة علي أهمية تركيز قسم اللغة الانجليزية علي تطوير مهارات التواصل الشفهي في السنوات القادمة، من خلال تكثيف الأنشطة و الجهود للحصول على نتائج أفضل ومخرجات تعليمية متميزة................ الكلمات المفتاحية: ...............التفاعل، التواصل الشفوي، المهارات، الإنتاجية، العوامل الداخلي، العوامل الخارجي.
Abstract
The lack of using oral English language interactions outside the classroom introduces a significant challenge to improve EFL learners' abilities. Therefore, This paper discusses how it is vital for EFL learners to be aware of using speaking language skills and raising learners' attention of applying speaking skills in understandable and professional way . The main important objective of this study is to strength learners' attention on how they should use the productive language skills. The researcher evaluated and examined the 4th year learners oral abilities with underlining the main obstacles they literally face during oral communication. This paper is based on mixed-methods approach ( quantitative and qualitative methods) in the data collection process. According to the data analysis, learners of senior year are influenced by multiple factors "internal and external" a significant proportion of students (41.4%) described their performance as "bad". Whereas, (24.1%) considered learners' performance as "good" that show clearly a decline in their Oral Communication skills and how this reduce their interaction habits. Consequently, the present study spots out that English language department should concentrate on oral communication abilities in the coming years.................. Keywords:............... Interaction habits, oral communication, Productive skills, Internal, External