International Science and Technology Journal
Published by
Under supervision of
Open Access Journal
ISSN: 2519-9854 (Online)
ISSN: 2519-9846 (Print)
A peer-reviewed and open access journal concerned with publishing researches and studies in the field of applied sciences and engineering
CORROSION OF ADHESIVE JOINTS
Researcher(s): | - Mustafa EL-MUSBAHI
- Ghassan S. A. El-Masry
- Benur Mosbah Maatug
|
Institution: | Elmergib University, Faculty of Engineering Garaboulli Libya |
Field: | التقنيات الميكانيكية و المواد الهندسية |
Published in: | 15th volume - October 2018 |
الملخص
قدم استخدام الروابط اللاصقة العديد من المزايا مثل توزيع الضغط الأكثر تجانسًا وتصلبًا و ومقاومة إجهاد التعب عالية ووزنًا منخفضًا وإمكانية ضم مواد غير متماثلة و منع التآكل. ولهذه الأسباب ، تم استخدام الترابط اللاصق على نحو متزايد في الصناعات بما في ذلك البناء والسيارات والرياضة ولم يتحقق من أداء المفاصل المركبة لتطبيقات الملاحة الجوية بالكامل في هذا العمل. علاوة على ذلك ، لا يمكن اكتشاف وجودها بسهولة عن طريق الاختبارات التقليدية غير إتلافيه (NDT). تم دراسة انتشار المياه إلى وصلات لاصقة مركبة تجريبيا عن طريق قياس الجاذبية في العينات. تم الحصول على المعلمات الرئيسية التي تتحكم في الانتشار في مكونات الرابطة من تجارب امتصاص الماء التي أجريت في عينات الوصلات من المواد المركبة من ألياف والأيبوكسي. يعتبر انتشار الماء في الوصلات آلية معقدة بسبب البنية المجهرية غير المتجانسة للواجهة المركبة والواجهة مع المادة اللاصقة. تمت محاكاة هذه العملية من خلال نماذج مصغرة والتي تمثل البنية المجهرية للمركب واللاصق للمفاصل الهيكلية اللاصقة كافية للالتصاق مع الألمنيوم مع ثبات تقريبا. من حيث إجهاد التعب ، لدورات 105 ، وانخفاض بنسبة 25٪ و 39٪ حدثت في عينات مغمورة بزيادة تركيز الماء في المادة اللاصقة بينما يقل تركيز الزيت ويثبت عند (0.5٪) ، أظهرت الاختبارات أن الماء ينتشر أكثر في الإيبوكسي من البولي يوريثين.
Abstract
The use of adhesive bonds presents numerous advantages such as a more homogeneous stress distribution, higher stiffness, high fatigue strength, low weight, the possibility to join dissimilar materials or corrosion prevention For these reasons, structural adhesive bonding has been increasingly used in industries including construction, automotive and sports The performance of composite joints for aeronautics applications has not been fully achieved in this work. Furthermore, their presence cannot be easily detected by conventional non-destructive tests (NDT). Water diffusion into composite adhesive joints was experimentally studied by means of gravimetric measurements in bond specimens. The main parameters controlling the diffusion in the bond components were obtained from water uptake experiments carried out in bulk specimens of fiber-reinforced composite and epoxy adhesive. The diffusion of water in bonds is a complex mechanism due to the heterogeneous microstructure of the composite and its interface with the adhesive. This process was simulated through micro scale models which represent the microstructure of the composite and of the adhesive joint Structural adhesive joints are adequate for joining aluminum with nearly constant .In terms of fatigue strength,for105 cycles, a decrease about 25%and 39% occurred in specimens immersed during. Water concentration increases in the adhesive while that oil concentration decreases and stabilizes (0.5%), the tests have shown that the water spreads more into epoxy that into polyurethane