International Science and Technology Journal

Published by

Under supervision of


Open Access Journal

ISSN: 2519-9854 (Online)

ISSN: 2519-9846 (Print)

DOI: www.doi.org/10.62341/ISTJ

A peer-reviewed and open access journal concerned with publishing researches and studies in the field of applied sciences and engineering

Published by

Under supervision of

واقع التعليم التقني والفجوة بينه وبين التعليم الأكاديمي

الملخص
استفاقت بعض المؤسسات بالدولة الليبية لمحاولة مواكبة عصر التطور بالاستفادة من مهارات طلاب الجامعات فقط مع تهميشهم التام لطلاب المعاهد التقنية العليا وذلك بسبب النظرة السلبية للتعليم التقني الذي كان سببه عدد من العوامل التي سيتم ذكرها بهذه الورقة البحثية، فمنذ حوالي 22 عاماً على الرغم من انتشار المعاهد العليا والكليات التقنية التابعة للتعليم التقني يبقى تفوق طلاب الجامعات الأكاديمية والاهتمام بهم وإقامة المسابقات الخاصة بهم وإيفادهم للدراسة بالخارج هو سبب تقدمهم على طلاب المعاهد التقنية العليا وعزوف أولياء أمور الطلاب خريجي الثانويات العامة عن تسجيل أبنائهم للدراسة بهذه المعاهد الأمر الذي أثر سلبا على هذه المعاهد وأنعكس إيجاباً على تقدم الطلاب بالتعليم الأكاديمي، لذا ستوضح هذه الورقة البحثية الأسباب التي أدت إلى تفوق طلاب الجامعات الأكاديمية على طلاب المعاهد التقنية العليا، والأسباب التي أدت إلى تدني مستوى المعاهد العليا بالدولة الليبية وأهمها الصرعات الإدارية بهذه المعاهد وما هي الإجراءات الواجب اتخاذها المتمثلة في التوصيات لمحاولة انقاذ هذه المعاهد من الانهيار لو بقيت على ما هو عليه؟
Abstract
Some institutions in Libya government has waken for follow development epoch by benefiting from skills of universities students only, with marginalization of higher technical institutes students because the negative view for technical education that was caused by numbers of happened which will explain in this paper. Since 22 years ago despite spread of higher institutes and technical colleges of technical education but superiority still of academic students universities and care them establishment their competitions send them study to other countries was the reason for their advancement on students of higher technical institutes. That led refusal parents register their sons study at these institutes. That affected negatively on these institutes and reflected positively on progress students in academic universities. So I will explain in the paper reasons made students in the academic universities better than from students in the higher technical institutes. and reasons that led institutes impairment in Libya government and the most important struggle that has been happening in institutes management and what procedures should take and represent as recommendations to try save these institutes from drop down or collapse ? If still, remain on what they are.