International Science and Technology Journal
Published by
Under supervision of
Open Access Journal
ISSN: 2519-9854 (Online)
ISSN: 2519-9846 (Print)
A peer-reviewed and open access journal concerned with publishing researches and studies in the field of applied sciences and engineering
أسباب تدني التحصيل الدراسي في مادة الحاسب الآلي لتلاميذ مرحلة للتعليم الأساسي الشق الثاني
Researcher(s): | |
Institution: | المعهد العالي للعلوم والتقنية/ككلة |
Field: | علوم الحاسوب و النظم الخبيرة وتقنية المعلومات |
Published in: | 20th volume - December 2019 |
الملخص
تهدف هده الدراسة الى التعرف على أهم الأسباب المؤدية لتدني التحصيل الدراسي في مادة الحاسب الآلي لتلاميذ مرحلة التعليم الأساسي الشق الثاني (مرحلة التعليم الاعدادي) في مدارس بلدية القلعة، استخدمت الباحثة المنهج الوصفي باستخدام المسح الاجتماعي الشامل والذي يتناسب مع طبيعة الموضوع وأهدافه، وقد استخدمت الاستبانة أداة للدراسة، حيث تكونت من21 فقرة شكلت أراء لجنة التحكيم دلالة صدقها وثباتها، ويتكون مجتمع الدراسة من جميع معلمي مادة الحاسب الآلي في مرحلة التعليم الأساسي الشق الثاني في بلدية القلعة، والبالغ عددهم 21 معلم ومعلمة، كما استخدمت الباحثة التكرارات والنسبة المئوية في معالجة البيانات، توصلت هذه الدراسة الى النتائج الآتية: عدم التناسب بين المنهج الدراسي الحالي والوعاء الزمني( الفصل الدراسي)، تجاوز أعداد التلاميذ في حجرات الدراسة لطاقتها الاستيعابية، عدم حصول غالبية المعلمين على دورات تنشيطية وتأهيلية حول المناهج الدراسية، افتقار المدارس للمعامل الحديثة والمجهزة ، وعدم صيانة المعامل القائمة، عدم مناسبة مناهج مادة الحاسب الآلي لسن التلاميذ في عدة صفوف دراسية، عدم قدرة التلاميذ على استخدم المصطلحات الإنجليزية في مادة الحاسب الآلي. وبناء على نتائج الدراسة، قُدمت التوصيات الملائمة.
Abstract
This study aims to identify the most important reasons leading to low academic achievement in the computer course for middle school in the municipality of Qalaa, The researcher used the descriptive approach using the comprehensive social survey, which is the best suited to the subject of the study and its objectives, The questionnaire as a tool for the study, which consists of (21) paragraphs, which formed the opinions of the adjudication committee as a sign of its honesty and reliability, The study population is composed of all computer teachers in the middle school in the municipality of Al Qalaa, And the number was (21) male and female teachers, The researcher also uses iteration and percentages in data processing, This study reached the following results: incompatibility between the current curriculum and the time period (academic year). In addition, the number of pupils in the classroom exceeded its absorptive capacity, the majority of teachers did not receive revitalization and qualification courses about the established curricula, schools' lack of modern and equipped laboratories and lack of maintenance of laboratories the list the inadequacy of computer curricula for the age of students in several classes, pupils' inability to use English terminology in computer subjects. Based on the results of the study, appropriate recommendations were made.