International Science and Technology Journal
Published by
Under supervision of
Open Access Journal
ISSN: 2519-9854 (Online)
ISSN: 2519-9846 (Print)
A peer-reviewed and open access journal concerned with publishing researches and studies in the field of applied sciences and engineering
التحديات التي تواجه تطوير التعليم المتوسط الفني و التعليم العالي بين الواقع و الطموح لمستقبل أفضل
Researcher(s): | - أ. محمود سالم رزق فرحات
- أ. يوسف عامر عريبي
- أ. علاء صالح الزوبي
|
Institution: | المعهد العالي للمهن الشاملة العزيزية شركة الإنماء للصناعات الهندسية المركز المتقدم للتقنية |
Field: | |
Published in: | 1st volume - June 2014 |
الملخص
سيتم في هذه الورقة تسليط الضوء على توضيح أهمية التعليم المتوسط الفني و التعليم العالي في بناء مجتمع يتمتع بقدرات بشرية ذات كفاءة عالية من حيث جودة المخرجات التعليمية التي سوف تنعكس على تطوير التنمية الاقتصادية و بناء دولة متقدمة قادرة على منافسة الدول المتقدمة في شتى المجالات الصناعية و الخدمية و الطبية ..الخ. و النهوض بالدولة الليبية من الواقع المزري الذي تعانيه مؤسسات التعليم التقني المتوسط و التعليم العالي من إهمال و تردي الخدمات و تفشي ظواهر سلبية أثرت سلباً على تدهور مستوى التعليم في ليبيا بصفة عامه خلال السنوات الماضية, الأمر الذي أدى إلى تدني جودة مخرجاته, و من ثم عدم الاستفادة من هذه المخرجات في التنمية و الاقتصادية, الامر الذي أدى إلى تأخر النهوض بالدولة الليبية في مصاف الدول المتقدمة الساعية إلى التقدم و التطوير, و تكمن الحلول الجذرية في التفاعل الحقيقي مع مشكلات التعليم التقني المتوسط و التعليم العالي, و التقدير السليم و الواقعي لاحتياجاته و موارده و إمكانياته, و العمل على إعداد إطار عام لخطة واقعية قابلة للتنفيذ في ضوء الإمكانيات المتاحة, مع التركيز على رسم استراتيجيات واضحة و محددة لتطوير التعليم المتوسط الفني و التعليم العالي للرفع من أدائه لأنه أحد القوى المؤثرة في النمو الاقتصادي للدولة في السنوات القادمة.
Abstract
Will be in this paper highlight illustrate the importance of technical education primary and higher education in building a society that enjoys capabilities human highly efficient in terms of the quality of educational outcomes that will be reflected positively on the development of economic development and nation-building advanced competitive developed countries in the winter of industrial areas, service and medical etc. .., and the advancement of Libyan state of reality squalid suffered institutions of technical education primary and higher education of neglect and deterioration of services and the spread of negative phenomena impacted negatively on the deteriorating standard of education in Libya in general over the past years, which led to the poor quality of its output, and then not take advantage of this output in development and economic, which harm to delay the advancement Libyan state in the ranks of developed
countries seeking to progress and development, and solutions lie at the root of real interaction with the problems of technical education primary and higher education, and appreciation of the sound and realistic needs, resources and potential, and to develop a framework.
In a realistic plan can be implemented in light of the possibilities available, with a focus on strategies and clear and specific for the development of intermediate technical education and higher education to raise their performance because it is one of the forces affecting the country\'s economic growth in the coming years.