International Science and Technology Journal

Published by

Under supervision of


Open Access Journal

ISSN: 2519-9854 (Online)

ISSN: 2519-9846 (Print)

DOI: www.doi.org/10.62341/ISTJ

A peer-reviewed and open access journal concerned with publishing researches and studies in the field of applied sciences and engineering

Published by

Under supervision of

دراسة التشققات واحدى طرق العلاج للرصف الاسفلتي

الملخص
تقدم هذه الورقة دراسة نظرية عن احدى طرق من طرق الصيانة الشائعة الاستخدام في أغلب دول العالم لمعالجة التشققات بالطرق الاسفلتية ومدى ملائمتها للاستخدام في المناخ الحار الجاف ،وستتناول معلومات على خطوات التنفيذ لطرق العلاج استنادا الى عدد من المواصفات مثلAASHTO –ASTM ) , والمواصفات القياسية لولاية كاليفورنيا ((CALT والمواصفات القياسية السعودية ). وشرحا ووصفا للطريقة واستخداماتها والعمر المتوقع لها والمواد المستخدمة وأعمال التنفيذ، والتي تشمل الاعمال التحضيرية قبل المعالجة وأثناء المعالجة ،وأخيرا بعض الملاحظات عن العيوب التي قد تظهر بالصيانة التي تم تنفيذها ، فأعمال صيانة لأي مكن أن تبدأ دون تحديد نوع الاضرار ، كما تم القيام بزيارات حقلية للاطلاع على الاضرار التي لحقت ببعض الطرق والاطلاع على ما الت اليه حالة هذه الطرق نتيجة الاهمال وعدم تنفيذ برامج المراقبة الدورية وعدم تطبيق برنامج للصيانة الوقائية (تنفد في العمر المبكر لظهور الاضرار) في ليبيا . ومن الطرق التي سيتم مناقشتها في هذه الورقة Crack Sealing
Abstract
This paper presents a theoretical study on one of the methods of maintenance commonly used in most countries of the world to treat cracks with asphalt methods and their suitability for use in a hot dry climate, and will address information on the implementation steps of treatment methods based on a number of specifications such as AASHTO –ASTM), and California standard specifications ((CALT and Saudi Standards)) An explanation and description of the method, its uses, expected life, the materials used, and implementation works, which include preparatory work before treatment and during processing, and finally some notes about defects that may appear with maintenance that have been implemented, Maintenance work cannot start without specifying the type of damage, and field visits have also been made to see the damage caused to some roads and see what the status of these roads has resulted from negligence and the lack of implementation of periodic monitoring programs and the lack of implementation of a preventive maintenance program (run out in the early age of the appearance of the damage) in Libya. One of the methods that will be discussed in this paper is Crack Sealing