International Science and Technology Journal
Published by
Under supervision of
Open Access Journal
ISSN: 2519-9854 (Online)
ISSN: 2519-9846 (Print)
A peer-reviewed and open access journal concerned with publishing researches and studies in the field of applied sciences and engineering
The possibility of developing and improving the properties of gas cylinders’ (LPG36L)
Researcher(s): | |
Institution: | College of Oil and Gas Engineering, Zawia University |
Field: | التقنيات الميكانيكية و المواد الهندسية |
Published in: | 24th volume - January 2021 |
الملخص
نظرا" لما يشكله الغاز المنزلي من أهمية في حياتنا اليومية، ولعدم توفر أي وسائل في بلادنا لتوزيع الغاز المنزلي غير الأسطوانات (LPG) لذلك كان من الضروري البحث ودراسة إمكانية تطوير وتحسين خصائص اسطوانات الغاز ذات حجم (LPG36L).
ومن أحد النقاط الهامة في الموضوع هو التقليل من وزن الاسطوانة وذلك لتسهيل النقل والمناولة وتقليل تكلفة الانتاج. ولتحقيق هذا الهدف تم تحديد نوع الاسطوانة موضوع الدارسة وهي LPG 36L) في حين انه سبق وان اجريت دراسة على حجم (LPG26L التي نشرت العدد السابع في( مجلة العلوم والتقنية بتاريخ مارس 2016 تحت عنوان Development of Locally) Produce Gas Cylinder Design (LBG) and Compared the Design with International Standards.)
ان تقليل وزن الاسطوانة يكون من خلال تقليل سمك المعدن المستعمل في تصنيع هيكل الاسطوانة علي ان يكون ذلك التقليل ضمن الاطار المسموح به في المواصفات الدولية المستعملة في تصنيع الأسطوانات (ISO4706 –ISO 6892-ISO22991 and BSI5045 ) ولنجاح الدراسة تم تصنيع مجموعة من الاسطوانات وكان عددها خمسة أسطوانات ذات سعة 36L , وبسمك 3mm ملليمتر بدل 3.5mm وتم استخدام المعدن المطابق للمواصفات المعتمدة .
ولضرورة اعتماد النتائج اخضعت كل الأسطوانات لعمليات الاختبارات التصنيعية والتجريبية وقد شملت اختبار الكشف البصري واختبار الضغط الاستاتيكي واختبار ضغط الهواء تحت الماء واختبار الكشف بالأشعة السينية وكذلك اجريت القياسات على العينات وشملت قياس الوزن والابعاد وقياس سمك وسعة الاسطوانات وتم اجراء اختبار للخواص الميكانيكية واختبار التفجير على العينات. وكانت كل نتائج الاختبارات والقياسات مطابقة بنسبة 99 % للمواصفات العالمية .
وقد كان مقدار الانخفاض في الوزن ((2.9 Kg من وزن الاسطوانة السابق (19.21Kg) ليكون وزن الأسطوانة موضوع الدارسة (16.8KG) وهذه النتيجة أذت الي تقليل التكلفة بنسبة (15.1%) من تكلفة الانتاج للأسطوانات قبل تخفيض الوزن. ان هذه النتائج هي مؤشر جيد لزيادة البحث والتطوير في هذا المجال.
Abstract
Given the importance of domestic gas in our daily life, and the lack of any means in our country to distribute household gas other than cylinders (LPG), therefore It is necessary to look for the possibility of developing and improving the properties of gas cylinders’ (LPG36L). One of the important goals in the matter is to reduce the weight of the cylinder to facilitate transportation, handling and decrease the cost of production. The cylinder type is specified in this paper (LPG 36L). In contrast, of the paper published in March 2016 titled with (Development of Locally Produce Gas Cylinder Design (LBG) and Compared the Design with International Standards, which used cylinder size of 26L).
Reducing of the cylinder weight is achieved by reducing the thickness of the metal used in the manufacture of the cylinder body within the permitted framework in the international standards used in the manufacture of cylinders (ISO4706 - ISO 6892 - ISO22991 and BSI5045). To investigate the success of the study, a group of five cylinders with a capacity of 36L was manufactured with a thickness of 3mm instead of 3.5mm, and the metal was used according to the approved specifications.
Given the necessity of adopting the results, all cylinders were subjected to manufacturing and experimental testing processes, which included visual detection, static pressure testing, underwater air pressure testing, and X-ray detection tests, as well as measurements made on samples, including measuring weight, dimensions, thickness and capacity of cylinders. Also, the tests for mechanical properties and blasting test have been done on the samples. All the tests and measurements were 99% in accordance with international standards. [ISO 4706 First Edition 1989-12-01-Refillable]
The amount of weight reduction was ((2.9 kg) from the weight of the previous cylinder (19.21 Kg), so the weight of the cylinder under study was (16.8 kg), and this result reduced (15.1%) of the production cost of the cylinders before reducing the weight. The results encourage us to do more research and development in this area.