International Science and Technology Journal

Published by

Under supervision of


Open Access Journal

ISSN: 2519-9854 (Online)

ISSN: 2519-9846 (Print)

DOI: www.doi.org/10.62341/ISTJ

A peer-reviewed and open access journal concerned with publishing researches and studies in the field of applied sciences and engineering

Published by

Under supervision of

مدى إتقان طلبة المعاهد العليا للعلوم والتقنية للمهارات الرياضية

الملخص
دراسة المقررات التقنية والتطبيقية بالمعاهد العليا للعلوم والتقنية تحتاج إلى مهارات رياضية واستعداد رياضي مسبق ، ونتيجة لشكوى عدد كبير من أعضاء هيئة التدريس بهذه المعاهد بأن طلبة المعاهد العليا للعلوم والتقنية ليس لديهم الاستعداد الكافي لدراسة تخصصاتهم العلمية الأمر الذي دعا الباحثون للقيام بهذه الدراسة البسيطة للوقوف على مدى صحة هذه الادعاءات حيث قام الباحثون بإجراء امتحان لعينة عشوائية من الطلبة الجدد من مختلف أقسام المعهد العالي للعلوم والتقنية الزاوية يقيس مدى إتقان هؤلاء الطلبة لعدد من المهارات الرياضية ثم قاموا بتحليل النتائج إحصائياً حيث أظهرت النتائج إن درجة إتقان الطلبة الجدد للمهارات الرياضية ضعيفة وبالتالي فإن استعدادهم الرياضي غير كافي للتعلم اللاحق بمختلف الأقسام وبناءً على هذه النتائج أوصى الباحثون بإضافة مقرر رياضي تمهيدي تعرض فيه المفاهيم والعلاقات والطرق والمهارات التي يحتاجها الطالب لدراسة المقررات اللاحقة ويكون هذا المقرر عبارة عن مراجعة لما سبق دراسته في مراحل تعليمية سابقة (أساسي – ثانوي).
Abstract
The study of technical and applied courses at the Higher Institutes of Sciences and Technology requires mathematical skills and a prior mathematical readiness, and as a result of a complaint by a large number of faculty members in these institutes that students of higher institutes of science and technology do not have sufficient mathematical readiness to study their scientific specialties, which called on researchers to do this simple study to find out the extent of the allegations, as the researchers conducted an examination for a random sample of new students from the various departments of the Higher Institute for Sciences and Technology at Zawia, which measures the extent of these student's mastery of a number of mathematical skills, and then analyzed the results statistically, as the results showed that the degree of student's mastery of mathematical skills is weak and thus their mathematical readiness not sufficient for subsequent learning in the various departments, and based on these results, the researchers recommended adding an introductory mathematical course in which the concepts, relationships, methods and skills that the student needs to study the subsequent courses are presented and this course is a review of what has been studied in previous educational stages(primary-secondary) .