International Science and Technology Journal

Published by

Under supervision of


Open Access Journal

ISSN: 2519-9854 (Online)

ISSN: 2519-9846 (Print)

DOI: www.doi.org/10.62341/ISTJ

A peer-reviewed and open access journal concerned with publishing researches and studies in the field of applied sciences and engineering

Published by

Under supervision of

تأثير الامتداد العمراني العشوائي على الطرق دراسة تطبيقية على الطريق الاقليمي المار بمدينة الزنتان

الملخص
يعتبر الامتداد العمراني العشوائي من اكبر المشاكل ذات التأثير السلبي على الطرق العامة، في ظل غياب القوانين والتشريعات المنظمة للبناء والامتداد العمراني. يتناول البحث دراسة وتحليل أثر الامتداد العمراني العشوائي على الطرق عامة والطريق الاقليمي المار بمدينة الزنتان خاصة، حيث يعتبر الطريق الاقليمي الشريان الرئيسي الذي يربط مدينة الزنتان بالمدن والتجمعات العمرانية، من خلال الدراسة تبين ان الطريق يعاني من اختناقات مرورية سواء لسكان المدينة او العابرين منها، وقد وصل لمرحلة يتعذر معها تطبيق اي حلول لتطويره، فالامتداد العمراني العشوائي حال دون امكانية ازدواجه وفتح مسارات خدمية على جانبيه وعدم ترك محاور امتداد عمراني امنة انياً ومستقبلياً جراء المخالفة لقوانين وتشريعات مصلحة التخطيط العمراني. تأسيسا على ذلك جاءت هذه الدراسة للتعرف على تأثير ظاهرة الامتداد العمراني العشوائي على الطرق، لأجل الوصول الى المعالجات التخطيطية التي يجب مراعاتها، وذلك من خلال اتباع المنهج الوصفي والتحليلي لتأثير ظاهرة هذا الامتداد على الحركة المرورية وطبوغرافية الارض وعلى الرؤية البصرية والاراضي الزراعية، ومن تم الوصول الى نتائج وتوصيات يمكن الاستعانة بها في معالجة هذه الظاهرة.
Abstract
Unplanned urban extended is one of the biggest problems with a negative impact on public roads, in the absence of laws and legislation regulating construction and urban extended. The research aims to study and analyze the impact of random urban extension on roads in general and the regional road passing through the city of Zintan in particular, where the regional road is the main artery that connects the city of Zintan with other cities and urban communities. Through the study, it was found that the road suffers from traffic jams, whether for residents of the city or those passing through it, and it has reached a stage where it is impossible to implement any solutions to develop it. The random urban extension prevented the possibility of duplication and opening service paths on its sides and not leaving the axes of urban extension safe now and in the future due to the violation of the laws and legislation of the Urban Planning Department. So this study came to identify the impact of the phenomenon of random urban sprawl on roads, in order to reach the planning treatments that must be taken into account, by following the descriptive and analytical approach to the effect of the phenomenon of this sprawl on traffic movement and the topography of the land and on the visual vision and agricultural lands. It can be used to address this phenomenon now and in the future.