International Science and Technology Journal

Published by

Under supervision of


Open Access Journal

ISSN: 2519-9854 (Online)

ISSN: 2519-9846 (Print)

DOI: www.doi.org/10.62341/ISTJ

A peer-reviewed and open access journal concerned with publishing researches and studies in the field of applied sciences and engineering

Published by

Under supervision of

مدى وعي أعضاء هيئة التدريس بالجامعات الليبية بأهمية الأمن السيبراني في ظل التحول الرقمي

الملخص
هدفت الدراسة إلى معرفة درجة وعي أعضاء هيئة التدريس بالجامعات الليبية بأهمية الأمن السيبراني في ظل التحول الرقمي تحديدا في جامعة الزاوية. ولتحديد أهداف هذه الدراسة تم إتباع المنهج الوصفي التحليلي، وكانت أداة الدراسة عبارة عن استبيان إلكتروني اشتمل على ثلاثة أقسام: القسم الأول تضمن معلومات شملت متغيرات الجنس، المؤهل العلمي، الخبرة العملية، أما القسم الثاني فتضمن ما يتعلق بدرجة الأمن السيبراني (24) فقرة، وتضمن القسم الثالث انتهاكات و مخاطر الأمن السيبراني، وتضمن (6) فقرات، وطُبقت الاستبانة على عينة بلغت138) ) عضو هيئة تدريس، وتوصلت الدراسة إلى نتائج أهمها وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين وعي أعضاء هيئة التدريس بالجامعات الليبية بأهمية الأمن السيبراني في ظل التحول الرقمي في محل الدراسة. وقدمت الدراسة مجموعة من التوصيات جاء أبرزها طلب عقد دورات تدريبية لأعضاء هيئة التدريس تخص الأمن السيبراني وإدراج مجال الأمن السيبراني ضمن مناهج التعليم في المدارس والجامعات بالإضافة إلى تشجيع بحوث ودراسات الأمن السيبراني في دراسات الماجستير والدكتوراه وإجراء دراسات حول مخاطر الجرائم السيبرانية.
Abstract
The study aimed to know the degree of awareness of faculty members in Libyan universities about the importance of cybersecurity in light of digital transformation, specifically at Al-Zawia University. Academic qualification, practical experience, while the second section included what is related to the degree of cybersecurity (24 paragraphs), and the third section included cybersecurity violations and risks, and included (6) paragraphs, and the questionnaire was applied to a sample of (138) faculty member, and the study concluded that: The most important results are the existence of a statistically significant relationship between the awareness of faculty members in Libyan universities of the importance of cybersecurity in light of the digital transformation in the study. The study presented a set of recommendations, the most prominent of which was the request to hold training courses for faculty members related to cybersecurity and the inclusion of the field of cybersecurity within the education curricula in schools and universities, in addition to encouraging cybersecurity research and studies in master’s and doctoral studies and conducting studies on the risks of cybercrime. Keywords: cyber security - digital transformation - Al-Zawia University