International Science and Technology Journal

Published by

Under supervision of


Open Access Journal

ISSN: 2519-9854 (Online)

ISSN: 2519-9846 (Print)

DOI: www.doi.org/10.62341/ISTJ

A peer-reviewed and open access journal concerned with publishing researches and studies in the field of applied sciences and engineering

Published by

Under supervision of

معوقات استخدام شبكة الإنترنت في البحث العلمي لدى أعضــاء هيئة التدريس

الملخص
تهدف هذه الدراسة الى التعرف على واقع استخدم شبكة الانترنت لدى اعضاء هيئة التدريس، بكليتي التربية تيجي بجامعة الزنتان وتقنية المعلومات بجامعة الزاوية في البحث العلمي، والمعوقات التي تواجه الاستاذ الجامعي عند استخدامه لشبكة الانترنت في مجال بحثه العلمي. استخدم الباحثان في هذه الدراسة منهجية التحليل الوصفي حيث تألفت عينة الدراسة من (30) عضو هيئة تدريس وقع اختيارهم بطريقة عشوائية من أساتذة الكليتين من الذين يحملون درجة الدكتوراه والماجستير والقائمون بالتدريس في الفصل الدراسي الخريف للعام الجامعي2019-2020م، وقد تم توزيعهم تبعاً لمتغيرات الجنس والتخصص، قام الباحثان ببناء اداة الدراسة وهي استبانة تقيس معوقات استخدام شبكة الانترنت في البحث العلمي لدى اعضاء هيئة التدريس. تم استخدم البرنامج الاحصائي SPSS لتحليل البيانات، وتوصلت الدراسة الى النتائج الآتية: إن إدراك اعضاء هيئة التدريس لأهمية الانترنت في البحث العلمي يرتفع في التخصصات العلمية، والادبية، والتربوية، ويقل بنسبة 50% في التخصصات الاجتماعية، وإن أعضاء هيئة التدريس في التخصصات العلمية هم أكثر الأعضاء الذين يستنفذون الوقت لاستخدام الانترنت خلال الاسبوع، ثم تليهم التخصصات الادبية. كما اوضحت النتائج أن هناك تفاوت بين افراد العينة حسب تخصصاتهم العلمية من حيث مدى ثقتهم بصحة المعلومات التي يتحصلون عليها من شبكة الانترنت.
Abstract
This study aims to investigate the internet usage and the obstacles facing the university lecturers when using the Internet in the field of scientific research. It has been conducted at the Tiji Faculty of Education, Al-Zintan University and at the Faculty of Information Technology, University of Zawia. The researchers used descriptive analysis methodology. The participants of this study were 30 university lecturers who were randomly selected from PhD or master's holders. They were performing teaching in fall 2019-2020. Gender and specialization were the variables that have been investigated. For data collection, the researchers utilized a questionnaire that measures the obstacles in using Internet in scientific research. The study employed SPSS statistical program to analyze the data. Results showed that the use of internet among lecturers of scientific research and educational disciplines were high compared to usage of internet by social disciplines where it is decreased by 50%. The results also showed that: There was a discrepancy among the participants according to their scientific specializations.