International Science and Technology Journal

Published by

Under supervision of


Open Access Journal

ISSN: 2519-9854 (Online)

ISSN: 2519-9846 (Print)

DOI: www.doi.org/10.62341/ISTJ

A peer-reviewed and open access journal concerned with publishing researches and studies in the field of applied sciences and engineering

Published by

Under supervision of

دراسة حـول أهمية دمـج تقـنية إنترنت الأشياء في تطوير وتحسـين بنية النظام التعـليمي

الملخص
تهدف هـذه الورقـة إلى التعرف على فاعـلية وأهـمية دمـج تقنية إنترنت الأشياء (IoT) في تحـسـيـن المنـظومة التعـليمية وتطويرها، وتأثيرها الكبـير عـلى عملية التعلم بعدة طرق. تم إجراء هذه الدراسة لأن خـدمات وتطبيقات إنترنت الأشياء لديها القدرة على إحداث تغيير مهم وجـوهـري في البنية التحتية للمؤسسات التعليمية، وكذلك كيفية الاستفادة من مزاياها مع تقليل المخاطر التي تنطوي عليها. ولتحـقـيق هدف تحسين مستويات الاداء في المؤسسات التعليمية، تم إجراء بحث تـفصيلي من خلال مسح مجموعة متنوعة من الأبحاث والتطبيقات والأجهزة القائمة على تقنيات إنـــترنت الأشـــياء، بالإضافة إلى تحليلها ومناقشتها، لتوضيح مدي اهميتها وفائدتها في تقديم الخدمات في مجال التعليم. ومن أهـم نتائج البحث هي أن تقنية إنترنت الأشياء (IoT) يمكنها أن تساهم بنجاح وكفاءة في معظم الاحيان، في تحسين وتطوير الخدمات الحيوية للقطاع التعليمي، فضلا عن آفاق دعـم الطلاب والمعـلمين. إلى جانب ذلك، يؤدى استخدام تقنية إنترنت الأشياء في الأوســاط الأكاديمية إلى دخول حــقبة جديدة من الفرص والإمكانيات للنهوض بعملية التدريس. خـلص البحث والمناقشة إلى أن الأجهزة والتطبيقات والأدوات القائمة علي إنترنت الأشياء مثل تلك المستخدمة في (الحرم الجامعي الذكي، الفصول الدراسية الذكية، والمختبرالذكي) لديها القدرة على تغيير أسلوب عمل المؤسسات التعليمية لتطوير وتحسين طريقة تعلم الطلاب ومتابعتهم. عـلاوة على ذلك، تناولت هذه الورقة أيضًا عرض ومناقـشة التحديات والتأثير المستقبلي لإنترنت الأشياء على التعليم.
Abstract
This paper aims to identify the effectiveness and importance of integrating Internet of Things (IoT) technology in improving and developing the educational system, and its significant impact on the learning process in several ways. This study was conducted because IoT services and applications have the potential to make an important and fundamental change in the infrastructure of educational institutions, as well as how to take advantage of its advantages while reducing the risks involved. To achieve the goal of improving performance levels in educational institutions, a detailed research was conducted by surveying a variety of research, applications, and devices based on IoT technologies, in addition to analyzing and discussing them, to clarify the extent of their importance and usefulness in providing services in the field of education. One of the most important results of the research is that the Internet of Things (IoT) technology can contribute successfully and efficiently in most cases, to the improvement and development of vital services for the educational sector, as well as the prospects for supporting students and teachers. In addition, the use of Internet of Things technology in academia leads to the entry of a new era of opportunities and possibilities for the advancement of the teaching process. The research and discussion concluded that IoT-based devices, applications and tools such as those used in (smart campus, smart classroom, and smart lab.) have the potential to change the way educational institutions work to develop and improve the way students learn and follow up. Furthermore, this paper also presented and discussed the challenges and future impact of the Internet of Things on education