International Science and Technology Journal

Published by

Under supervision of


Open Access Journal

ISSN: 2519-9854 (Online)

ISSN: 2519-9846 (Print)

DOI: www.doi.org/10.62341/ISTJ

A peer-reviewed and open access journal concerned with publishing researches and studies in the field of applied sciences and engineering

Published by

Under supervision of

The skills needed for employing new software engineering graduates

الملخص
يتم التعاطي على نطاق واسع أن خريجي هندسة البرمجيات الجدد يواجهون صعوبات في الانتقال من بيئة التعليم إلى بيئة العمل. وتعزى الصعوبات في الغالب إلى نقص المهارات المطلوبة لدخول سوق العمل. من المعتقد أيضًا أن طلاب هندسة البرمجيات ليسوا على دراية بهذه المهارات المطلوبة خلال فترة تعليمهم. لهذا السبب ، يهدف هذا البحث إلى مراجعة الدراسات السابقة ذات الصلة والكشف عن المهارات اللازمة التي يرغب فيها أصحاب العمل عند تعيين خريجي هندسة برمجيات جدد. استخدم البحث منهجاً نوعياً لمعالجة أهداف البحث. صنفت الدراسات المهارات إلى المهارات الفنية ، والمهارات غير الفنية. تظهر النتائج أن أصحاب العمل يرغبون مهارة الممارسة المهنية لهندسة البرمجيات والمهارات غير الفنية بشكل عام. كما أنهم يعطون أهمية لأنشطة ومهارات معينة خاصة هندسة المتطلبات والتصميم والاختبار. كما تحتاج مجالات معينة من هندسة البرمجيات مثل إدارة التكوين ونماذج هندسة البرمجيات وأساليبها بالإضافة إلى عملية هندسة البرمجيات إلى مزيد من الاهتمام من قبل المؤسسات التعليمية ، فضلاً عن أهمية الأمثلة الواقعية في مقررات هندسة البرمجيات.
Abstract
It’s been widely reported in the literature that new software engineering graduates are facing difficulties in transitioning from the educational environment to the work environment. The difficulties are mostly attributed to the lack of the required skills for entering the labor market. It’s also believed that software engineering students are not aware of these required skills during their educational period. To this reason, this research aims to review the related literature and uncover the necessary skills that employers desire when hiring new software engineering graduates. The research used a qualitative methodology to address the research objectives. The reviewed literature categorized skills to technical skills and non-technical skills. The findings show that employers desire software engineering professional practice and non-technical skills in general. They also give importance to certain activities and skills especially requirements engineering, design and testing. Specific areas of SE such as configuration management, SE models and methods as well as SE process need more attention by educational institutions, as well as, the importance of real-world examples in SE courses.