International Science and Technology Journal
Published by
Under supervision of
Open Access Journal
ISSN: 2519-9854 (Online)
ISSN: 2519-9846 (Print)
A peer-reviewed and open access journal concerned with publishing researches and studies in the field of applied sciences and engineering
دراسة حول تأثير غياب وسائل المواصلات على مستوى الخدمة للطريق ومعدل التدفق المروري
Researcher(s): | - عبد المنعم عاشور اخميرة
- محمد مفتاح فرج
- علي محمد زلطوم
|
Institution: | كلية الهندسة جامعة المرقب كلية التقنية الهندسية مسلاته كلية الهندسة جامعة المرقب |
Field: | هندسة الطرق و المواصلات |
Published in: | 31st volume - November 2022 |
الملخص
تستعرض هذه الورقة البحثية دراسة حول تأثير اعتماد المواطنين في التنقل الشبه الكلي على سيارتهم الخاصة في ظل غياب باقي وسائل المواصلات مثل الحافلات، مما يؤثر ذلك بشكل كبير على السعة المرورية للطريق ومستوى الخدمة له.
اعتمدت الدراسة على عملية حصر مروري لجميع المركبات الآلية من سيارات خاصة وحافلات وشاحنات وتحديد نسبها في التركيبة المرورية عند قطاع معين من الطريق الساحلي في منطقة سوق الخميس بمدينة الخمس, حيث تم اختيار ساعة معينة في الحصر وافترضناها أنها ساعة ذروة, من 8:30 إلى 9:30 صباحا, حيث تم حساب حجم ساعة الذروة ومعامل ساعة الذروة و حجم المروري الساعي, ومن تم حساب مستوى الخدمة للطريق و معدل التدفق المروري.
ومن المتوقع عند إجراء عملية الحصر للمركبات أن تكون نسبة السيارات الخاصة عالية جدا وصلت إلى 90% وهذا بسبب الاعتماد في التنقل على السيارات الخاصة بشكل كبير، ونسبة الشاحنات 9% ونسبة الحافلات 1%، حيث قمنا بتعديل بخصم نسبة 15% افتراضيا من عدد السيارات (1655 سيارة خاصة) فكانت قيمة الخصم (248 سيارة خاصة)، واعتبرنا أنه توجد حافلات صغيرة ومتوسطة تنقل الركاب من منطقة سوق الخميس إلى الخمس ومتوسط عدد الركاب في الحافلة عشرة ركاب، قيمة (248) تقسم على عشرة ركاب كمتوسط بافتراض أن كل حافلة تنقل عشرة ركاب، أي ما يعادل 25 حافلة تقريبا (15 صغيرة و10متوسطة)، ومن تم حساب مستوى الخدمة ومعدل التدفق المروري للطريق ومقارنته مع الوضع القائم الذي تم حسابه.
تحليل النتائج أشار إلى أن مستوى الخدمة بعد إجراء التعديل تغيرا إلى الأفضل، تغير من D إلى C ومعدل التدفق قد قل، وهذا له تأثير إيجابي على التخفيف من حدة الازدحام المروري.
Abstract
This research paper reviews a study on the impact of citizens' dependence on semi-total mobility on their own car in the absence of other means of transportation such as buses or buses, which greatly affects the road traffic capacity and the level of service for it.
The study relied on manual count for all types vehicles, from cars, buses and trucks, and determining their proportions in the traffic composition at of the coastal road in Souq Al-Khamis region in Al-Khums City, where selected a peak hour , from 8:30 to 9:30 am, where the peak hour volume and peak hour factor, hourly volume, and the level of service and traffic flow rate were calculated .
Is expected that when carrying out the vehicle count process, the percentage of cars very high 90%, due to the reliance in mobility on private cars, trucks 9% and buses1% . where modifi by deducting 15% of cars (1655 Passenger Cars), the value of the discount was (248 Passenger Cars), and have considered that there are small and medium buses that transport from Souq Al-Khamis to Al-Khums ,assuming the average of passengers ten . (248) divided by ten passengers as average, assuming that each bus transports Ten passengers, which is equivalent to approximately 25 buses (15 small and 10 medium). and the level of service and service flow rate of were calculated and compared with the existing situation that was calculated.
Analysis of the results indicated that the level of service after of modify had changed to better, from D to C and the flow rate decreased, and this has a positive effect to alleviate traffic congestion.