International Science and Technology Journal

Published by

Under supervision of


Open Access Journal

ISSN: 2519-9854 (Online)

ISSN: 2519-9846 (Print)

DOI: www.doi.org/10.62341/ISTJ

A peer-reviewed and open access journal concerned with publishing researches and studies in the field of applied sciences and engineering

Published by

Under supervision of

البيئة الداخلية ودورها في تحسين جودة الخدمات الصحية

الملخص
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على دور البيئة الداخلية في تحسين جودة الخدمات الصحية بمستشفى المطرد العام، وتقديم التوصيات التي تساهم في رفع مستوى جودة الخدمات به. ولتحقيق أهداف الدراسة تم تصميم أستبانة تهدف إلى الدراسة الميدانية لمتغيرات مشكلة الدراسة ولأجل اختبار الفرضيات، وتكون مجتمع الدراسة من العناصر الطبية والطبية المساعدة بالمستشفى قيد الدراسة، وتم اختيار عينة عشوائية من مجتمع الدراسة البالغ عدده (182) عنصر طبي وطبي مساعد، وتم توزيع عدد (130) أستبانة, أستبعد منها عدد (12) أستبانه لعدم أكتمال الإجابة, وخضعت (118) أستبانة للتحليل أي بنسبة 64.8%. وخلصت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها : 1- مستوى البيئة الداخلية السائد لمجال (الثقافة التنظيمية والقيادة الإدارية) كانت منخفضة (سلبية) حسب اتجاهات أفراد العينة. 2- مستوى جودة الخدمات الصحية بالمستشفى المطرد العام كأن منخفضاً (سلبياً) على حسب مقياس الدراسة المعتمد. 3- وجود علاقة أثر و ارتباط قوية موجبة بين البيئة الداخلية وجودة الخدمات الصحية. وقد قدمت الدراسة بعض التوصيات من أهمها : 1- الأهتمام بمناخ العمل بالمستشفى, وخلق مناخ تسوده روح الثقة المتبادلة بين الإدارة والعاملين. 2- ضرورة توفير وسائل الأتصال المختلفة للتواصل مع المرضى لحل مشكلاتهم. 3- حث العاملين بالمستشفى على التحلي بالمسؤولية الاجتماعية والأخلاقية والمهنية اتجاه المريض.
Abstract
This study aimed to identify the role of the internal environment in improving the quality of health services in Al-Muradd General Hospital, and to present recommendations that contribute to raising the level of quality of services in it. To achieve the objectives of the study, a questionnaire was designed aimed at the field study of the variables of the study problem and in order to test the hypotheses. 130 questionnaires, 12 of which were excluded due to incompleteness of the answer, and (118) questionnaires were analyzed, i.e. 64.8%. The study concluded a set of results, the most important of which are: 1- The level of the prevailing internal environment in the field of (organizational culture and administrative leadership) was low (negative) according to the attitudes of the sample members. 2- The level of health services quality in Al-Muradud General Hospital was low (negative) according to the approved study scale. 3- There is a strong positive correlation between the internal environment and the quality of health services. The study presented some recommendations, the most important of which are: 1- Taking care of the work environment in the hospital, and creating a climate in which the spirit of mutual trust prevails between management and employees. 2- The need to provide various means of communication to communicate with patients to solve their problems. 3- Urging the hospital staff to exercise social, ethical and professional responsibility towards the patient.