International Science and Technology Journal
Published by
Under supervision of
Open Access Journal
ISSN: 2519-9854 (Online)
ISSN: 2519-9846 (Print)
A peer-reviewed and open access journal concerned with publishing researches and studies in the field of applied sciences and engineering
متطلبات سوق العمل الليبي للمهارة اللغوية والعلمية وعلاقتها بجاهزية الخريج
Researcher(s): | - أ.عبدالفتاح ميلود المهدي عبدالقادر
|
Institution: | جامعة طرابلس- كلية الاقتصاد والعلوم السياسية - قسم إدارة الأعمال |
Field: | العلوم الإدارية و المالية |
Published in: | 32nd volume - April 2023 |
الملخص
هدفت الدراسة الى معرفة متطلبات سوق العمل الليبي من توفر المهارة اللغوية والعلمية علاقتها بجاهزية الخريج، ليكون ملائم لفرص العمل المتاحة، وإن سبب اتجاه الطلبة الى مدارس التعليم الاجنبي لامتلاك المهارة اللغة والعلمية لتلبية أحتياجات سوق العمل اليوم، واستخدمت الدراسة الاستبيان والمقابلة كأدوات لجمع البيانات، وأجريت الدراسة على عينة مكونة من( 100 ) مجيب من معلمين وإداريين لعينة من مدارس التعليم الاجنبي بمدينة طرابلس _ليبيا، وقد توصلت الدراسة الى انه هناك علاقة ترابط قوية موجبة بين متطلبات سوق العمل الليبي للمهارة اللغوية والعلمية وجاهزية الخريج بمعامل ترابط (0.789)، كما اظهرت نتائج الدراسة انه تزداد الفرص للحصول على وظيفة كلما تعددت اللغات المتحدث بها للمتقدم بنسبة( 80%)، وإنه تزداد الرغبة في تعلم اللغات الاجنبية لغرض الحصول على وظيفة ومرتب اكبر بنسبة( 100%)، وقد خلصت الدراسة لعدة توصيات منها، إجراء المزيد من الدراسات حول متطلبات سوق العمل ودراسة متغيرات اخرى قد يكون لها اثر وعلاقة بجاهزية الخريج وذلك للوصول به لمواجهة متطلبات سوق العمل بقوة وبالتالي حصوله على فرص العمل المناسبة لمهاراته والتقليل من تكدس الخريجين غير المؤهلين.
Abstract
This study aimed to know the requirements of the Libyan labor market in terms of the language s & scientific skills as skills related to the readiness of the graduate, to be suitable for the available job opportunities, and the reason for the students’ direction to international education schools is motivated by the possession of language and scientific skills to meet the needs of the labor market today. The study used questionnaire & interview as data collection tools, and conducted on a sample consisting of (100) respondents of teachers and administrators, as a sample from international education schools in the city of Tripoli - Libya. There is a strong positive correlation between the requirements of the Libyan labor market for language &scientific skills, and the readiness of the graduate with a correlation (0.789). The desire to learn foreign languages increases for the purpose of obtaining a job and a higher salary by (100%). The study concluded with several recommendations, the most important is to conduct more studies on the requirements of the labor market, and to study other variables that may have an impact with the readiness of the graduate in order to reach him to confront The requirements of the labor market are strong, and thus obtaining suitable job opportunities for his skills and reducing the accumulation of unqualified graduates.