International Science and Technology Journal

Published by

Under supervision of


Open Access Journal

ISSN: 2519-9854 (Online)

ISSN: 2519-9846 (Print)

DOI: www.doi.org/10.62341/ISTJ

A peer-reviewed and open access journal concerned with publishing researches and studies in the field of applied sciences and engineering

Published by

Under supervision of

Physical and Chemical Properties of Virgin and Used Engine Oils

الملخص
نظرا لأهمية المواصفات القياسية لزيوت المحركات و اضرار عدم مطابقتها، يتركز إهتمام هذه الدراسة على التحقيق في تدهور خصائص زيت المحرك لعلامات تجارية مختلفة منتشرة في السوق الليبية. من خلال إجراء اختبارات معملية عملية لمقارنة نتائج لعدد محدود من العلامات التجارية بالمعايير القياسية الليبية و ذلك من حيث قابليتها للاستخدام في ظل ظروف المحرك الفعلية. تم قياس كلا من الخصائص الفيزيائية والتركيبات الكيميائية لزيت محرك البنزين للزيوت الجديدة والمستعملة لعينات من علامات الزيوت المشار إليها ، كما تم تحديد تركيزات العناصر المضافة الرئيسية (Na و Mg و Ca و Zn) و أيضاً المعادن الناتجة من الاحتكاك داخل المحرك (Fe و Cu)، وكذلك الخصائص الفيزيائية مثل اللزوجة عند 40 و 100 درجة مئوية ومؤشر اللزوجة و الكثافة ودرجة حرارة سكب و تبخر الزيت لعينات الزيت الجديدة و المستعملة بمسافة 5000 كيلومتر. كشفت النتائج عن انخفاض عام و متفاوت في جودة عينات الاختبار للعلامات المختلفة من حيث الخصائص الفيزيائية وانخفاض تركيز المواد المضافة للزيت مصحوبة بزيادة تركيز عناصر Fe و Cu وهو ما يمثل علامة على زيادة معدل التآكل . إلى جانب ذلك، كشفت النتائج عدم وجود تغير ملحوظ في نتائج الخصائص الفيزيائية للزيوت بعد استخدامها بما يتطلب دعمها بنتائج أخرى مثل تحديد تركيزات العناصر المضافة بما يمكن من تحديد جودة زيوت المحركات. الكلمات المفتاحية: زيت المحرك المستعمل، الزيت المقلد ، مراقبة الزيت ، المضافات الزيتية.
Abstract
The importance of the standard specifications of engine oils and the damages of their non-conformity is investigated in this study. Comparison is made between genuine and counterfeit oils in terms of their response to usage under actual engine conditions. Physical properties and chemical compositions of gasoline engine oil are measured for new and used oils of different oil brands spread in the Libyan market. The concentrations of the main additive elements ( Na, Mg, Ca and Zn) and wear metals (Fe, Cu) as well as the physical properties such as: viscosity at 40 and 100◦C, viscosity index, flash point, pour point and density have been determined for fresh oil samples and after mileage of 5000 km. Results exposed a general trend of decline in oil quality in terms of deteriorated physical properties and decreased concentration of oil additives accompanied by increased concentration of Fe and Cu elements which is a sign of increased rate of wear. It also revealed that the quality of engine oils cannot be determined by the results of the physical properties only; they need promote it with chemical additives results, because the results of physical properties showed that there is no significant change of the oils after used.