International Science and Technology Journal

Published by

Under supervision of


Open Access Journal

ISSN: 2519-9854 (Online)

ISSN: 2519-9846 (Print)

DOI: www.doi.org/10.62341/ISTJ

A peer-reviewed and open access journal concerned with publishing researches and studies in the field of applied sciences and engineering

Published by

Under supervision of

تقييم أداء خطوط شبكات اتصالات الخط المشترك الرقمي الغير متماثل (ADSL)

الملخص
أصبح الإنترنت اليوم جزءًا رئيسيا من حياتنا اليومية، ولم يقتصر فقط على نقل الصوت والبيانات والفيديو بل تعداها إلى تطبيقات أخرى، الأمر الذي قاد العالم اليوم إلى التركيز على انترنت الأشياء. وتعد تقنية ADSL من أهم التقنيات المستخدمة لنقل الإنترنت من الشركات المزودة إلى المشتركين على اختلاف متطلباتهم من الإنترنت كونها تقنية مناسبةً من حيث التكلفة والسرعة. وفي هذا البحث تم دراسة مشاكل خطوط ADSL لبعض مشتركي شركة LNET بمدينة مصراتة لبعض المناطق الريفية، وتم استخدام المعيارين توهين الخط وهامش نسبة قدرة الإشارة إلى قدرة الضوضاء لتحديد الأماكن المسببة لتذبذب الخدمة عند بعض المشتركين. ومن خلال العمل الميداني تبين أن المشاكل تكمن في سوء البنية التحتية للشبكة الهاتفية التي تستخدمها شركات مزودي خدمة الإنترنت عن طريق ADSL كناقل للخدمة، وأن شركة LNET تزود الشركة الهاتفية عند نقطة التسليم بمستوى عالي من الخدمة. الكلمات الرئيسية: شبكات الاتصالات، الاتصالات الرقمية، المقسم، ADSL+، LNET.
Abstract
The Internet today has become a major part of our daily life, and it is not only limited to the transmission of sound, data and video, but also to other applications, which led the world today to focus on the Internet of Things. ADSL technology is one of the most important technologies used to transfer the Internet from companies equipped to subscribers to different requirements from the Internet, as it is an appropriate technology in terms of cost and speed. In this research, the problems of ADSL lines were studied by some LNET subscribers in Misurata for some rural areas, and the two parameters were used, line attenuation and signal to noise ratio to determine the places that cause the fluctuation of service to some subscribers. Through field work, it was found that the problems lie in the poor infrastructure of the public phone network used by Internet service providers through ADSL as a service carrier, and that LNET provides the phone company at the delivery point with a high level of service