International Science and Technology Journal

Published by

Under supervision of


Open Access Journal

ISSN: 2519-9854 (Online)

ISSN: 2519-9846 (Print)

DOI: www.doi.org/10.62341/ISTJ

A peer-reviewed and open access journal concerned with publishing researches and studies in the field of applied sciences and engineering

Published by

Under supervision of

توظيف المعامل الافتراضية كبيئة تعليمية في المؤسسات التعليمية

الملخص
أصبح من الممكن للمتعلم من خلال استخدام تقنية المعامل الافتراضية أن يمر بخبرات لا يمكن تعلمها بصورة مباشرة على أرض الواقع وذلك بسبب المخاطر التي قد يتعرض لها نتيجة تنفيذ التجارب مباشرة, وعدم توافر المواد اللازمة لإجراء التجارب, كما إن المعامل الافتراضية تعمل على توفير الوقت, والجهد عند إجراء التجارب, وتقلل التكلفة المادية اللازمة لشراء المواد والأدوات المعملية, , كما أنها تساعد المتعلم في إعادة التجربة عدة مرات وفي أي وقت يناسبه. ومن منطلق أهمية الدور الذي يقوم به معمل العلوم في عملية تعليم وتعلم العلوم, لذا تتناول هذه الورقة التعليم الافتراضي وأسباب اللجوء إليه ومتطلباته، والبيئة الافتراضية وما الذي يمكن أن تقدمه للطالب، والمعامل الافتراضية من حيث مفهومها ومكوناتها وأبرز الفوائد والمميزات وأهميتها ودورها في التعليم والتعلم. والإشارة إلى بعض التجارب العالمية للمعامل الافتراضية، وأخيرا نخلص إلى بعض التوصيات التي تساعد على تطبيق هذه التكنولوجيا.
Abstract
So it has become possible for the learner through the use of the virtual labs technology to pass the expertise that can not be learned directly on the ground because of: 1- The risks that they might be exposed to as a result of the implementation of the tests directly. 2- The unavailability of materials and tools needed to conduct experiments. Moreover, the virtual laboratory is a great time and effort saving when conducting experiments, and also, it reduces costs necessary for the purchase of materials, tools, laboratory. In addition it enables the learner to identify errors made by the time of the simulation, and it helps the learner to repeat the experience several times and any time at his convenience. From the standpoint of the important role played by the Science Lab in the process of teaching and learning of science, this paper deals with: - Virtual learning and the reasons for resorting to it and its requirements. Considering the advantages that offered to the students by using it. Highlights the concepts, benefits and features and their important role in teaching and learning. The reference to some international experiences of virtual labs.