International Science and Technology Journal

Published by

Under supervision of


Open Access Journal

ISSN: 2519-9854 (Online)

ISSN: 2519-9846 (Print)

DOI: www.doi.org/10.62341/ISTJ

A peer-reviewed and open access journal concerned with publishing researches and studies in the field of applied sciences and engineering

Published by

Under supervision of

صعوبات استخدام مستحدثات تكنولوجيا التعليم في تدريس الرياضيات لدى معلمي الرياضيات بالمنطقة الغربية من ليبيا

الملخص
تهدف هذه الدراسة للإجابة على التساؤل التالي وهو: " ما هي صعوبات استخدام مستحدثات التكنولوجية والاساليب والتقنيات الحديثة في مجال تدريس الرياضيات لدى معلمي الرياضيات بالمنطقة الغربية من ليبيا " وللإجابة على هذا التساؤل قام الباحثان بالاطلاع على بعض الدراسات السابقة ذات العلاقة واعداد استبيان لاستطلاع اراء معلمي الرياضيات بالمنطقة الغربية واجراء التحاليل الاحصائية على اجابات افراد عينة الدراسة حيث اظهرت النتائج بان هناك صعوبات ومعوقات تحول دون استخدام مستحدثات تكنولوجيا التعليم في تدريس الرياضيات متوفرة بدرجة مرتفعة، ترجع اساسا الى عدم توفر الاجهزة والبرمجيات بالمؤسسات التعليمية مع عدم توفر الدورات التدريبية والدورية للمعلمين على كيفية توظيف واستخدام التقنيات الحديثة في تدريس الرياضيات الكلمات الدالة: مستحدثات التكنولوجية، الرياضيات، المعلمون، الاجهزة والبرمجيات، المنطقة الغربية، ليبيا.
Abstract
This study to answer the following question, which is: What are the difficulties of using the latest technology, methods and modern techniques in the field of mathematics teaching for mathematics teachers in the western region of Libya? In order to answer this question, the two researchers reviewed some previous relevant studies and prepared a questionnaire to survey the opinions of mathematics teachers in the western region, and conducted statistical analyzes on the answers of the study sample. Where the results showed that there are difficulties and obstacles that prevent the use of educational technology innovations in teaching mathematics are available to a high degree, mainly due to the luck of hardware and software in educational institutions with the lack of training and periodic courses for teachers on how to employ and use modern technologies in teaching mathematics Keywords: technological innovations, mathematics, teachers, hardware and software, western region, Libya.