International Science and Technology Journal

Published by

Under supervision of


Open Access Journal

ISSN: 2519-9854 (Online)

ISSN: 2519-9846 (Print)

DOI: www.doi.org/10.62341/ISTJ

A peer-reviewed and open access journal concerned with publishing researches and studies in the field of applied sciences and engineering

Published by

Under supervision of

استخدام التحليل العاملي الاستكشافي في تحديد المهام التوجيهية للمفتش التربوي من وجهة نظر المعلمين ببلدية الزاوية

الملخص
تضمن هذا البحث، دراسة التحليل العاملي الاستكشافي وذلك باستخدام استبانة توضح مهام التفتيش التربوي من وجهة نظر المعلمين ببلدية الزاوية بحيث تكوَّن مجتمع الدراسة من المعلمات اللواتي يمارسن مهنة التدريس داخل الفصول، وقد أخذت عينة من(174) معلمة وذلك باستخدام أسلوب العينة الطبقية وقد اشتملت الاستبانة عدد(16) فقرة تمت من خلالها معالجة هذه الفقرات باستخدام البرنامج الإحصائي المعروف بـ(SPSS)حيث تم بطريقة المكونات الأساسية والتدوير المتعامد للمحاور، بطريقة الفارمكس، فأدى ذلك إلى استخلاص ثلاثة عوامل، وهي: العامل الأول:(التدريب والتطوير)، وهو الذي استخلص أكبر قدر من التباين وبنسبة تقدر (41.096 %). العامل الثاني:(التقييم المستمر)، وهو الذي استخلص تباين أقل من العامل الأول ويقدر(10.471%). العامل الثالث: (تعدد طرائق التدريس)، وهو الذي استخلص تباين قدره (7.524%). الكلمات الدليلية: التحليل العاملي، التحليل العاملي الاستكشافي، التفتيش التربوي، مهام التفتيش التربوي.
Abstract
In this research, the exploratory factor analysis was studied, and to achieve this goal, a questionnaire was used to explain the tasks of educational inspection from the teachers’ point of view in the municipality of Zawiya, where the study population consisted of female teachers who practice the profession of teaching in the classroom. A sample of 174 female teachers was taken using the stratified sampling method. The questionnaire included: The number of 16 statements, and these statements were processed using the well-known statistical program SPSS, where it was done using the principal components method and orthogonal rotation of the axes using the varimax method. This led to the extraction of three factors, namely. The first factor (training and development) is the one that extracted the largest amount of variation, with an estimated rate of 41.096%. The second factor was (continuous evaluation), which extracted less variation than the first factor, estimated at 10.471%. The third factor was (plurality of teaching methods), which extracted a discrepancy of 7.524%. Key words: Factorial analysis - exploratory factor analysis - educational inspection - tasks of educational inspection.