International Science and Technology Journal

Published by

Under supervision of


Open Access Journal

ISSN: 2519-9854 (Online)

ISSN: 2519-9846 (Print)

DOI: www.doi.org/10.62341/ISTJ

A peer-reviewed and open access journal concerned with publishing researches and studies in the field of applied sciences and engineering

Published by

Under supervision of

المعوقات التي يواجهها التعليم التقني الهندسي, الاستراتيجيات والحلول

الملخص
من أجل تحقيق أهداف هذه الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي بطريقة المسح الشامل لجمع البيانات، حيث تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على المعوقات في مؤسسات التعليم التقني الفني الهندسي ورصدها و وضع حلول و استراتيجيات مقترحه لمواجه تلك التحديات و المعوقات، حيث تم الحصول على البيانات اللازمة من خلال الاستبانة و تفريغ المقابلات الشخصية وتحليل النتائج باستخدام البرامج الإحصائية (MINITAB SPSS) . و تم الاستعانة بالعديد من المصادر (الوثائق والإحصائيات التي لها علاقة بموضوع البحث، الكتب والمراجع والمجلات العربية, المقابلات الشخصية مع المدراء والموظفين و اعضاء هيئة تدريس و الطلاب بالمعاهد العليا الهندسية). توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج و التوصيات الهامة ملخصة للمعوقات و المشاكل التي يواجهها التعليم الفني التقني الهندسي في الواقع الحالي و سبل معالجتها و وضع استراتيجية لذلك.
Abstract
In order to achieve the objectives of this study, the descriptive analytical method was used in a comprehensive survey method to collect data. The aim of this study was to identify obstacles and obstacles in the technical technical education institutions and to develop solutions and strategies to address these challenges and obstacles. Through interviewing, interviewing and analysis of results using statistical programs (MINITAB SPSS).  A number of sources were used (documents and statistics related to the subject of the research, books, references and Arabic magazines, personal interviews with managers, employees, faculty members and students at the higher engineering institutes).  The study reached a set of conclusions and recommendations that summarized the obstacles and problems faced by technical technical engineering education in the current situation and ways of addressing them and developing a strategy for this.