International Science and Technology Journal
Published by
Under supervision of
Open Access Journal
ISSN: 2519-9854 (Online)
ISSN: 2519-9846 (Print)
A peer-reviewed and open access journal concerned with publishing researches and studies in the field of applied sciences and engineering
واقع ادارة الازمة في القطاع الصحي من وجهة نظر العاملين
Researcher(s): | - د. رزق الله عبد الرحمن موسى
- د. ابتسام موسى صالح عبد الله
|
Institution: | المعهــــــــــــد العالــــــي للعلــــــــــوم والتقنيــــــــــــة - شحــــــــــــــــــــــات |
Field: | العلوم الإدارية و المالية |
Published in: | 33rd volume - January 2024 |
الملخص
هدفت الدراسة إلى التعرف على واقع إدارة الأزمة من وجهة نظر العاملين بالقطاع الصحي حيث تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي، وتم استخدم الاستبانة كأداة لجمع البيانات، وتم توزيعها على عينة مكونة من 45 من رؤساء الأقسام "الأطباء، والممرضين والفنيين، و الإداريين وتم تحليل البيانات باستخدام مجموعة من الأدوات والاختبارات الإحصائية المناسبة باستخدام حزمة البرامج الإحصائية الاجتماعية SPSS V20وأظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات أراء أفراد العينة حول فاعلية مراحل إدارة الأزمة تعزى إلى (العمر، الجنس، المؤهل العلمي، سنوات الخبرة) بينما توجد فروق ذات دلالة الإحصائية بين متوسطات أراء أفراد العينة تعزى إلى الوظيفة.و أوضحت النتائج عدم فاعلية مرحلة الاستعداد والوقاية ومرحلة اكتشاف إشارات الإنذار المبكر ومرحلة استخلاص العبر والتعلم، في حين يتبنى المركز مرحلتي استعادة النشاط واحتواء الأضرار.وخلصت الدراسة الحالية إلى أن واقع إدارة الأزمات في المؤسسات الحكومية بشكل عام منخفضة أو تكاد تنعدم ، وأوصت الدراسة إلى صناع القرار بالتأكيد على الاهتمام بإدارة الأزمة وتدريب العاملين على مواجهة الأزمة .
كلمات مفتاحية: ادارة الازمة، العاملين، مركز البيضاء الطبي.
Abstract
The study aimed to identify the reality of crisis management from the perspective of health sector workers. To achieve the objectives of the study, the descriptive analytical approach was used, where the questionnaire was used as a tool for collecting data, and it was distributed to a sample consisting of administrators, doctors, nurses, and department heads. The data was processed using SPSS V20. The results showed that there were no statistically significant differences between the averages of the sample members’ opinions about the effectiveness of the crisis management stages to (gender, age, job, and years of experience), while there were statistically significant differences between the averages of the sample members’ opinions due to academic qualifications.
The medical center also adopted the crisis after it occurs during the stages of containing damage and restoring activity, with ineffectiveness in drawing lessons and learning.
The current study concluded that the reality of crisis management in government institutions in general was low or almost non-existent. The study also recommended to decision makers to emphasize attention to crisis management and training workers to confront the crisis.
Keywords: crisis management, employees, Al Beyda Medical Center.