International Science and Technology Journal

Published by

Under supervision of


Open Access Journal

ISSN: 2519-9854 (Online)

ISSN: 2519-9846 (Print)

DOI: www.doi.org/10.62341/ISTJ

A peer-reviewed and open access journal concerned with publishing researches and studies in the field of applied sciences and engineering

Published by

Under supervision of

Relationship between streets network and land use (retail and commercial areas), Al-Khoms City as case study

الملخص
تتشكل و تتكون المدن عن طريق تخطيط شبكة الطرق والشوارع وتوزيع استعمالات الأراضي على المخطط ضمن المناطق الحضرية. تتكون المدن وتزداد حجمها نتجه الي نمو المتزايد لحجم السكان وتتأثر بالعوامل الاجتماعي والاقتصادي والبيئي والسياسي الذي يرسم سياسة التخطيط المدن وتكوينها. تكمن أهمية الورقة في إنها تسلط الضوء على احتياجات اليومية للسكان وتأثيرها على تخطيط استعمالات الأراضي حيث اثبت إن تغير بعض الاستعمالات الأراضي مرتبطة وظيفيا بتصنيف شبكة الطرق والشوارع. إن تخطيط وتصميم الاستعمال ألخليطي له أهمية كبيرة للمجتمع تكمن أهميته كما هو موضح بالورقة حيث أن النظريات التخطيط أكدت على ضرورة تطبيق مثل هذا الاستعمال. الورقة أيضا ناقشت تاريخ التخطيط في ليبيا وتحديات التي مرت بها وسلطت الضوء على مخطط الخمس لدراسة ظاهرة تغير في استعمالات الأراضي في داخل المخطط. الورقة داعمة الدراسة باستخدام برنامج Space Syntax برهنت إن الشوارع الشريانية والأكثر ارتباطا هي الأكثر تحور للاستعمال ألخليطي. الكلمات المفتاحية: شبكة الشوارع، استخدام الأراضي، الاتصال، النظريات الحضرية بالتجزئة والتجارية، تاريخ التخطيط الحضري الليبي، تركيب الفضاء.
Abstract
Cities are shaped by implement street network, integrating, and planning land use. Cities are growing and change in an uncontrollable way due to growing population as well as political, social, economic and environmental changes. The paper study the phenomenal that, population daily needs impacting on land use function where particular areas could be replaced to be as mixed land use around specific technical and functional characteristics streets network. The study approves the relationship between streets network and mixed land use as well as the value of retail and commercial locations designed for local communities. New planning theories represent mixed land use as an important object to develop an areas maximizing residential, commercial and retail development. The study reviews the history of Libyan Planning Generations development and challenges. The paper discuss Libyan planning and focuses on Al-Khoms city as a cases study, implementing maps to investigate the physical shape of cities by analysis maps and using Space syntax as a tool for data collection. Street network is classified to many category where approved that, collector streets are more desirable than other streets for implementing retail and commercial areas. The research shows, a high network connectivity spaces are more attractive to implement mixed land use particularly retail and commercial uses. Key words: street network, land use, connectivity, urban theories retail and commercial, Libyan urban planning history, Space Syntax.